Etiketter

, , ,

Igår läste jag och upprördes enormt mycket över den nitiske Behrang Miri som kastade ut Tintin från Kulturhusets Tiotretton bibliotek. Inte för att det rörde mig personligen så mycket, inte något bibliotek i mitt närområde, jag har börjat utveckla allergi mot allt som heter ”Kultur” och – inte minst – jag har aldrig gillat Tintin.

Men att höra människor i Sverige börja förespråka att vi ska kasta ut böcker för att skydda barnen ger så otäcka vibbar att jag kände att jag måste säga ifrån. Men det var fler än jag som reagerade, och tydligen snabbare dessutom, så innan jag hade hunnit skriva något så hade redan så många andra skrivit så mycket bättre.

Peter Kadhammar

Och en hel bunt från Newsmill (ja,ja jag vet att jag skrev att jag troligen inte skulle läsa där…)
Vera Efron
David Eberhard
Anna Ekelund
Johan Segerfeldt
Lars Anders Johansson

Aktivarum del 1, del 2

Det enda jag vill tillägga är att det Miri skriver om att ”barn tar in saker okritiskt” kan jag från mina barns sida genast dementera. Kanske är det mina barn som är speciellt briljanta men de frågar då oftast varför. Och de ser hur folk är ritade i tecknade filmer. De ser hur Disney kvinnornas proportioner ser ut. Och de tror inte att folk ser ut så där på riktigt. De vet att det är på låtsas.  Det här okritiska ser jag mer hos vuxna. De som har lärt sig vilka de kan lita på.  Som sedan inte ifrågasätter dessa auktoriteter. Sådana här som jag faktiskt tycker Miri representerar väl i sin nit.

Och resultatet för mig personligen efter denna debatt? Vad kommer detta att leda till ? Jag stör mig så mycket på folk som av sina egna personliga åsikter försöker få bort något som de inte gillar med någon sorts allmän inställning att det är skadligt för andra att utsättas för detta. Den 6 juni så var det ett väldans halloj igen (same procedure as last year…) om vår nationalsång som tydligen är helt förskräcklig (hallå, någon som tittat på Frankrikes?).

Du tronar på minnen från fornstora dar.
Då ärat ditt namn flög över jorden.
Jag vet att du är och du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden

För Elisabeth Höglund (och kanske sångens kompositör) så är det:

En hyllning till den ­imperialism och brutala kolonialism som svenska kungar på 1600- och 1700-talen ägnade sig åt ute i Europa och i de nordiska grannländerna. Den imperialism och det kolonial­förtryck som det moderna Sverige alltid har kritiserat USA, Sovjet­unionen, Storbritannien, Belgien och Frankrike för att utöva, det utövade vi själva under åren 1611-1718 med Gustaf II Adolf, Drottning Kristina, Karl X Gustav, Karl XI och Karl XII som anförare.

För den historielöse eller den som tycker att  man kan ge sin egen tolkning i en sång  kanske man mer tänker på  något annat när man pratar om fornstora dar. För mig är det  Waterloo. Alltså inte slaget där vi inte var med, men när ABBA vann Eurovision. Då var vi stora. Visst har vi vunnit fler gånger, men fortfarande hyllas ABBA som den bästa från många håll.

när jag läste Höglunds sågning av sången så funderade jag lite på den, och så på kvällen sjöng jag den för min yngsta son bland nattnings låtarna. Vi har en del som vi sjunger varje kväll. Med åren har jag bytt ut vaggvisorna mot lite mer klassiker. Typ I natt jag drömde och Jag hade en gång en båt. Du gamla du fria blev en favorit som har hållit sig, så jag sjunger den nästan varje kväll. Ibland sjunger han den själv när han gör något. Jag funderar lite vad folk som hör tänker. Men det känns som det är mitt sätt att ta tillbaka kulturen till folket. Utan att det blir någon symbol för någon så blir det bara en vacker visa som uppskattas för hur den är.

nu när man i Sverige (!) försöker kasta ut Tintin så bestämmer jag mig på stört att ge den en chans till. Kanske ska jag läsa någon för mina barn så får de säga vad de tycker om den. Det finns tydligen en film jag kanske ska kolla på med. Jag undrar om alla dessa som hojtar att man ska kasta ut saker inser att väldigt många blir rebelliska och intresserade av det? Men å andra sidan inser jag varför diskussionen från vissa håll är att man ska tiga ihjäl människor med misshagliga åsikter. För varje gång folk hör om dem så blir folk nyfikna och försöker få reda på mer.

Men med Internet så fallerar denna strategi med. Vilket kan förklara varför man nu börjar från EU diskutera hur man ska begränsa friheten på Internet.

