Etiketter

Jag tänkte passa på att tipsa alla blivande eller nyblivna föräldrar jämför barnförsäkring här. 2008 när vi precis fick vårt andra barn så fick vi besök av en försäkringsmäklare som gick igenom alla befintliga försäkringar så vi kunde jämföra de olika villkoren för att se vilket som passade oss bäst. Det var rätt praktiskt att få det och vi är fortfarande nöjda med valet.

Men på något vis är jag nog personligen mer för att jämföra försäkringar på nätet. Bara tanken att någon kommer hem för att diskutera ger mig en känsla av att det finns dolda kostnader jag missar. Plus att det är svårt att diskutera familjen emellan när det sitter en person där. Samtidigt som det har sina fördelar att ha en personlig kontakt med någon som kan svara på de här frågorna som man inte kommer på att ställa när man försöker formulera sig i skrift. Så även för mig finns det för och nackdelar för de olika alternativen.

För det här med försäkringar känns viktigt. I år har jag väl insett det. När det gäller våra egna försäkringar har det väl inte varit så här jättebra. Men varför ska de vara det? Vi är ju odödliga och inget kan hända oss. Typ.

Men nu efter hjärntumören så är det bara att inse att min sambo får klara sig på den han har. Inget fel på den heller tycks det. Men det var väl det som någon sålde på oss för länge sedan och sen har man inte tänkte mer på det. Själv höll jag på att titta på att utöka en annan försäkring. Men se det gick inte så bra då mitt BMI var lite högt. Och jag var tvungen att ligga på bra BMI under ett år innan det fanns möjlighet, så då var det kört.

För barn kan det också vara svårt. Min systers äldsta dotter föddes i 29 veckan och hade problem att äta länge så hon fick en knapp inopererad. Henne är det inte heller så lätt att försäkra kan jag säga. Försäkringsbolagen vill ha kärnfriska barn och vuxna så de inte riskerar att betala ut något. Och den affärsidén kan man väl förstå. Men så kommer då läget när man sitter där med barnet eller man själv. Då är det bra att ha tänkt efter först.

Och det kan nog vara bra att jämföra och inte ta det för lättvindigt. Better safe than sorry. Det gäller barnen framförallt – jag betalar gladeligen pengar och hoppas att jag aldrig kommer behöva den för deras skull. Men man ska nog även tänka på sig själv också i tid. För grejen är väl att barnen i förlängningen blir drabbade när föräldrarna drabbas ekonomiskt.

