Etiketter

,

Jag såg inte partiledardebatten igår, men har läst en del om den. Alltid kul att läsa hur alla ser ”sin” sida som vinnare.  Nåväl. I dag läser jag att man haft en rasistisk fråga på SVT. Hur mycket invandring tål Sverige? Och detta förfasas diverse twitter-vänster människor om. Och jämförelsen blir ”har du slutat slå din fru”. Men jag kan nog tycka att man kan se den som en relevant fråga.

Budgeten är på X antal kronor. Vi har en massa poster som ska betalas (bland annat en massa avdankade politiker och diverse fester mm). Men så kommer då invandringen. Vi har arbetsinvandringen, asylinvandring och anhöriginvandring.

Om invandringen till 100% bestått av arbetskraftinvandring – så skulle frågan inte vara relevant i budgeten. Men nu är det inte så. Utan det är en investering i framtiden. Typ.

Men idag har jag förstått det som så att vi inte riktigt har de bästa ekonomiska förutsättningarna. Det saknas jobb och bostäder åt unga utbildade människor. Om man då tar in fler människor som inte är utbildade så kostar det.  Det handlar om retroaktiva barnbidrag, socialbidrag, bostadsbidrag eller bostäder.  Annie Lööf pratade entusiastiskt om att det fanns plats för 40 miljoner nybyggare i Sverige. Men om 50% av dem tar drygt 7 år på sig innan de blir självförsörjande så känns det som det är en stor kostnad.

Vi måste jobba längre flaggade Reinfeldt för tidigare. Och jag fattar det. Kanske kan det kännas tufft för en del människor med tyngre jobb – men jag fattar var man kommer från. Jag började jobba när jag var  25 – min lillasyster när hon var 30. Min pappa var 20 någonting. Kommer då någon in som 40+ med 5 barn så är det svårt för den personen att hinna betala in alla sociala avgifter och så i Sverige med skatter – även om personen börjar jobba direkt. Så frågan är relevant.  Hur mycket kan vi spendera på invandrare? Kan vi sätta ett tak på det – och vad händer när vi slår i taket? Var kommer pengarna som vi tar extra ifrån?

Läser också hos Merit Wager idag om nyanlända från Syrien som kommer hit och de viktigaste frågorna de har till handläggaren:

1. Hur snabbt kan vi åka tillbaka och ändå behålla våra TUT, och när vi åker tillbaka till Syrien, kommer Sverige då att garantera vår säkerhet där?
2. Kan du berätta för oss hur vi ska gå tillväga för att gömma våra pengar och egendomar för svenska myndigheter?
3. Hur ska vi få pengar från svenska staten samtidigt som vi också vill starta en firma här?
4. Kommer Sverige att ge oss pengar för smugglingsresan hit, den kostade mycket pengar? I och med att det ju står i alla tidningar i Syrien att Sverige tar emot flyktingar därifrån, så bör väl Sverige också betala kostnaderna för smugglingsresorna för oss som kommer hit!

Jag förstår faktiskt folk som kommer till Sverige och utnyttjar systemet. Själv har jag svårt att se mig själv göra det, men in en hopplös situation, vid fattigdom, när man levt i krig en längre tid mm så kan jag förstå om man försöker göra det bästa av sin situation. Klart man försöker få det ekonomiskt bättre.  Och i Sverige gör vi det så enkelt att utnyttja systemet. Vi vågar inte kolla upp de nya.  Svenskar däremot kan vi gärna granska och misstro. Är du verkligen tillräckligt sjuk?

Det är därför jag egentligen inte retar mig på dessa människor. Utan jag retar mig på människor som ignorerar att de flesta ”barn” är 20+, som är medveten om lurendrejeriet som pågår för att ? Det är lättare? Man framstår som god? Det är enklast så? Jag vet inte. Men jag är trött på att frågan hela tiden dribblas bort. Och att folk som protesterar och ifrågasätter blir kallad rasist.

