Etiketter

, , ,

I dag läser jag på Avpixlat att man har haft en anteckning från en prostituerad kundlista och där skrivit in Reinfeldts namn. Och med all rätt så ifrågasätts detta som bevis. Och jag håller med. Kanske är det Reinfeldt. Men än troligare att någon har gett det namnet. På något sätt så tror jag liksom inte på ID kontroll i denna branch. Eller också är det som man säger en SFI anteckning som smugit sig in i kundlistan. Så för mig känns det som ett försök att smutskasta Reinfeldt från Avpixlats sida – och något jag ogillar starkt. Så på så sätt är det väl bra att Aftonbladet reagerar.

Men hur var det nu med Littorin affären? Var det inte så att man hade en nummer som tillhörde någon annan som sa att det varit Littorin. Mer bevis behövde man inte från Aftonbladet för att brisera denna bomb. Så att man då från deras sida nu ska prata pressetik känns patetiskt.

Dessutom så läste jag i Nyheter24 häromdagen om skandalbilden på Jimmie Åkesson. Så jag kollade på detta och märker hur han hånar Mona Sahlin på bilden genom att klä ut sig till henne med en Toblerone. Eller ja, klä ut sig kan vara lite märkligt uttryck, för han har en blond långhårig peruk som jag kanske inte sammanknippar med Mona Sahlin. Men bara det att man fotograferas med en Toblerone kan alltså bara handla om Mona då hon är så sammanknippad med denna chokladbit. Alltså – ”Skandalbild”. Vad har man egentligen för kriterie för skandaler i dag?

Och redan dagen efter så höjs röster i Expressen om smutskastning av Fridolin då bilder av honom på lyset tydligen florerar (bilder jag missat, så det var ju bra att Expressen i sin harm över detta oanständiga sätt att sprida ser till att öka spridningen själva. Och kanske tjäna en hacka på det...) och man låter andra politiker få uttala sig om hur hemskt det är att man sprider sådana bilder för att misskreditera någon. Den enda som säger det jag tänker är då Johan Jakobsson, partisekreterare, folkpartiet:

– Har en politiker satt sig i en sån situation att det finns konstiga bilder så behövs det nog inte en politisk motståndare för att sprida dem.

Och jag bara sitter här i min lilla del av verkligheten och fattar ingenting. Ser man inte själv vad man gör? Tror de verkligen att allmänheten inte reagerar? Att man i ena fallet agerar op ett sätt – för att sedan skenheligt fördöma det om det kommer från ett annat håll. Men visst. Oavsett om Avpixlat finns eller inte, tror de inte att folk funderar på vilken moral man har? Inser de inte att det finns en anledning att personer som jag, som inte röstar SD, läser Avpixlat regelbundet. Ja, de är vinklade. Ja, vissa artiklar tycker jag genuint illa om. Men det finns vettiga krönikörer som tänker tankar som jag tänkt – eller som kan sätta saker i ett perspektiv som är aningen nytt för mig. Som till exempel denna del från Hera:

Perspektiv på tillvaron är en annan sak jag tänkt på under veckan. I helgen var jag på besök hos några bekanta. De bor i en bostadsrätt och i ett område som skiljer sig helt från mitt område. De berättade om arga lappar-syndromet. Det klagades på rökning på balkonger, det klagades på i princip alla småsaker man kan klaga på med förevändningen att barn inte kan sova kl. halv åtta på kvällen. Lappar, lappar, lappar. I helgen var det skottlossning här på Sofielund, på en sidogata här. Undrar om det blir lugnare här om jag sätter upp en lapp om att ”högljudd skottlossning undanbedes efter kl.19.30”.

På Politiskt Inkorrekt tiden så fanns det en artikel som fastnade hos mig, man kan läsa mer om det här. Det var en miljöpartist som hade en SD politiker som Facebook vän. Miljöpartistens sambo frågade hur han kunde ha en SD som vän och personen svarar då på hennes vägg att hon var vetttig eftersom:  ”Hon har ändå ett blattebarn”. Jag tänker på detta när man nu höjer rösterna om blattelover och babbe. När det handlade om en miljöpartist som sätter denna etikett på ett barn – då förläts det med att det var en jargong inom familjen. Tanklöst – men han var ju inte rasist. Nej men då så.

Är det någon som kan tänka sig rubrikerna om det varit en SD politiker som skrivit något dylikt?

