Etiketter

, ,

Har ett antal inlägg som jag funderat på att skriva på – men känner mig inte riktigt motiverad att slutföra någon av dem. Men för att få lite inspiration i vardagen så läste jag lite på Nyheter24. Det började väl med att jag gick igenom de mest spelade Youtube klippen – och konstaterat att jag missat en del där. Men sen började jag läsa lite mer och fastnade för intervjun med Sara Varga.

— Jag får fortfarande brev från framför allt killar som känner igen sig. Det är många som skriver och säger att de inte har berättat det för någon annan. Jag kan bli lika trött varje gång någon skriver en ingress om kvinnomisshandelslåten, jag har aldrig sagt att den handlar om misshandel, jag har aldrig sagt att det är en kvinnokampslåt. Det är en låt som är till för alla.

Och jag tänker på alla dessa män som inte får stöd av samhället eller polisen när de säger något. Jag erkänner att när jag hörde denna så tänkte jag inte på män. Men när jag hör den nu så inser jag att det gäller vem som helst som lever i ett destruktivt förhållande.

Man skadar inte om man älskar
Vilket du faktiskt säger att du gör

Spring för livet om det är dig kärt
Att slå tillbaka det är det inte värt
Du kan inte förändra
Du kommer aldrig förstå
Det enda du kan göra är att gå

Sen så gillade jag också att läsa Citty Olssons kolumn där hon uppmanar tjejer att ta plats.

Jag har länge varit en förespråkare för att ge tjejer mer plats. Och framför allt för att tjejer ska våga ta plats. Det kan krävas lite ibland.

Innan ni droppar massa kommentarer om att jag inte har någon aning om vad jämnställdhet är och jadi-jadi så vill jag förklara detta: Jag jobbar inte i vården. Men jag jobbar i den helt klart mansdominerade branschen nattklubbsbranschen. Och jag har lärt mig att ta plats där. Men resan dit var tradig och lång och det har till och med gått så långt att chefer givit mig USB-minnen med färdig musik för att de inte tror att jag kan själv. Spelade jag deras musik? Nej. Körde jag mitt race? Ja. Blev det succé? Som fan att det blev.

Skinn på näsan – tro på dig själv. Det är väl receptet för att lyckas oavsett kön. Och det är väl därför jag är lite emot kvoterings diskussioner och curling.

För övrigt så hade man även en lista med dummaste brottslingar. Och på listan platsade både män och kvinnor.

3. Killgäng skröt om bytet på Facebook – greps

Ett inbrott i Pittsburgh i januari gjorde att polisen fick chansen att utnämna tre unga män till ”de dummaste brottslingarna någonsin”. Fyllda av eufori och adrenalin kom de tre männen över 60 000 kronor från ett inbrott i en affär. En timme senare laddade de upp bilder på Facebook där de poserade med pengarna. En timme senare hade en av männens farmor blivit förbannad och gått till polisen.

2. Rånade bank – skröt om det på Youtube

Det finns smarta tjuvar, och det finns dumma tjuvar. Vilken kategori Hannah Sabata hamnar i, råder det nog inga tvivel om. Efter ett bankrån den 28 november fick hon med sig drygt 40 000 kronor. Väl hemma var hon så pass nöjd att hon bestämde sig för att fira sin nya karriär med att lägga upp ett klipp på Youtube där hon berättar om rånet och visar upp pengarna. Videon blev ett viktigt bevis mot henne.

