teenagers

Jag har sett flera som har gillat och hållit med om detta och jag tycker själv om inställningen. Du är viktig – ta ansvar för ditt eget liv istället för att förvänta sig att någon annan fixar saker till dig.

Mindre roligt var det när någon hade delat en artikel och bild som träffar mig mitt i solar plexus. Bilden av äkta hemlöshet.

homeless

– Vi skjutsade honom till sjukhuset och såg till att han fick vård. Det kan inte vara meningen att någon ska behöva sova ute när det är så här kallt, fortsätter Jormvik.

Den senaste veckans extremkyla har slagit hårt mot Stockholms hemlösa. Allt fler söker sig till varma trappuppgångar för att klara de kalla nätterna. Men ofta blir de boende i lägenhetshusen oroliga och ringer polisen. Viktor Adolphson, yttre befäl vid Södermalmspolisen, förklarar att människor givetvis ska ringa in om de känner oro, men han manar till en viss eftertanke.

– Man måste försöka tänka till lite extra och känna efter själv som medborgare. Står någon och kissar i trappuppgången är det en sak, men är det någon som ligger längst ner och inte stör någon, ja, då kanske man åtminstone kan vänta till morgonen innan man ringer oss. De flesta av de här personerna är tillbakadragna och gör inget väsen av sig, säger Adolphson till Nyheter24.

Förövrigt, när jag väl var på Nyheter24 så fastnade jag för artikeln om mannen som ville stoppa kaffedrickandet i riksdagen.

– Riksdagen är det högsta beslutande organet i Sverige, då tycker jag man kan kräva att man visar respekt, säger Haxne till Nyheter24.

Han tycker att politikerna borde kunna lämna salen och dricka sitt kaffe i kafeterian i stället. Men för mycket spring får det inte heller bli.

– De ska ju vara förberedda för att att kunna klara av en sittning – om de inte har diabetes eller liknande så klart, säger Haxne.

Och jag tänker lite på hur man kan se så olika på saker och ting – och tänker att det är lätt att det blir konflikter. Själv hade jag aldrig någonsin sett det som respektlöst att dricka kaffe. Sanningen är ju att på de flesta företag jag jobbat på när det ska bli möte så hämtar man in en kopp kaffe innan. Samtidigt så förstår jag hur man kan tolka det som respektlöst ändå. Men ibland känns det som det är bättre att acceptera vissa saker istället för att sitta och reta sig på det. För vem skadar det egentligen att någon dricker kaffe?

 

