Etiketter

,

Det är få som missat att Maria Sveland har kommit ut med en bok nu om Hatet. Vilken PR den får överallt. Tänk om alla andra skulle få samma utrymme. Läste en kommentar av MA när hon kommenterade sin attack mot BA:

Det där med att inte få mediautrymme delar vi alla. Så fungerar det helt enkelt. Man kan till och med konstatera att det nog får anses vara bra att du fick napp från två den där gången med GAPF (jag är också medlem). Konkurrensen om mediautrymmet är stenhård.

Och jag undrar lite hur det då kommer sig att i detta knapra utrymme finns så mycket plats för Maria Svelands görande och låtande, och så lite för personer som BA.

Men gott och väl. I det här sammanhanget så hörde jag, efter tips, på en kort recension på 3 minuter från Kulturnytt av Ulrika Knutsson.

Det är viktiga frågeställningar som kommer fram.

Vilka är det som hatar? Hur ser dom ut? Vad driver dem?

Och jag reagerar på fråga två. ”Hur ser dom ut?”.
Vad spelar det för roll? Varför är utseendet så viktigt? Är det för att man ska kunna säga att personer är så fula att de inte kan få ligga? Eller för att komma med fördomar. Mot tjocka, magra, långhåriga, korthåriga, mörkhyade, ljushyade? Jag förstår inte varför frågan är viktig. Vet inte om det bara är Ulrikas egna frågor, eller om det är Svelands frågeställning från början.

Däremot skulle jag vilja veta mer vad man definierar som ”hata”. Är det verkligen att hata någon att inte hålla med? Är det att hata att jag anser att Maria Svelands sätt att likställa alla som argumenterar mot hennes världsbild som en Breivik är både fult och ohederligt – och skrämmande när man lägger till den makt hon har i det där lilla utrymmet som då alla delar.

Men tillbaka till Ulrika Knutsson då. Lyssna på människan.

Vilket förakt när hon säger Pär Ström och Pelle Billing. Man kan verkligen höra hur hon spottar ut namnet ”Billing”. Varje gång. Jag undrar för mig lite hur mycket hon har läst eller hört vad Billing har att säga. Eller har hon bara läst Svelands tolkning av Billing? Beror, ja ska vi kalla det hatet som hon uttrycker för för honom att hon inser hur farlig Billing är för feminismen. Ingen har kunnat bemöta honom med sakliga argument – kanske är det en grund för hat? Att inte kunna bemöta någon? Kanske något Ulrika Knutsson att fundera på om andra reagerar som henne om hon nu vill ha svar på varför folk hatar…

Lite roligt är det med den tanken att höra:

Ström och Billing producerar bulk till 1000-tals bittra män som inte orkar tänka själva.

Och Maria Svelands mottagare…?

Och de här bittra männen….Eftersom jag själv har följt Billing och han har fått mig att ändra vissa uppfattningar, och jag även har hållit med Ström i olika sammanhang och skrivit om detta så kan jag inte annat än se att jag återigen osynliggörs.Liksom Tanja B, Ninni och Rocki och Susanna Varis, samt Maukonen. Som vanligt.

Det kommer fler djupa tankar….

Varför tas sådana röster alls på allvar?

Kunde inte uttrycka det bättre själv – fast jag riktar mig mer emot Ulrikas husgud då 🙂

Alltid beredda att producera missuppfattningar om texter av Valerie Solanas

Eeh…vilka missuppfattningar är det som sprids? Att Valerie Solanas sköt Andy Warhol samt producerade ett manifest som är lika otäckt som Mein Kampf och Breiviks enligt min åsikt?

Vi kollar lite på vad engelska wikipedia skriver om henne :

Some authors have argued that the Manifesto is a parody of patriarchy and a satirical work and, according to Harding, Solanas described herself as ”a social propagandist”,[34] but Solanas denied that the work was ”a put on”[35] and insisted that her intent was ”dead serious.”[36]

Och så har vi det här med skjutandet:

Then, according to Feiden, at about 12 noon, Solanas revealed a gun.[44] “Do you know what this is?” asked Solanas.[44] Feiden replied, “It looks like a gun.”[44] Solanas held the gun up.[44] Solanas threatened to shoot Warhol so that when Solanas and her play are famous Feiden will produce it,[44] although Feiden reiterated her refusal to produce it.[44] Solanas threatened: ”I’m going right now to shoot him. I want you to keep the play”.[44]

Och sen vad skrevs om denna helt sansade människas manifest när den gavs ut på svenska av översättaren Sara Stridsberg?

Ingen text har förändrat mig så…mitt sätt att tänka, mitt hjärta, min fitta…den har lärt mig allt jag behöver veta.”
/../
Vi kan läsa det bokstavligt. Vi ska läsa det bokstavligt. Att kvinnor slår tillbaka är helt logiskt.

Så kan Ulrika Knutsson informera mig om vad för missuppfattningar som spridits om SCUM av dessa hatare?

Ser Svelands granskning av samtidshistorien som en alldeles nödvändig bok. Och forskarna måste besvara hennes frågor.Vilka är det som hatar, hur många är det, och hur ska det demokratiska samhället slå in en kil i den skrämmande alliansen av kvinnohatare och rasister.

Jag tycker att det vore intressant att granska Svelands verklighet lite mer. Vad är det som hon definierar som hatare? När Pelle Billing hamnar på den skalan med sin mjuka debattering och önskan att förstå motparten tror jag de flesta som försöker följa debatten tvivlar starkt på Maria Sveland.

Och hur kommer det sig att man blir ”kvinnohatare” för att man inte gillar Maria Svelands drapor? Varför ska dessa champagnefeminister inom media få vara representanter för kvinnor i världen? Jag tycker t ex ”kvinnohataren” Dolf uttrycker sitt hat väldigt bra på Genusdebatten.se….

Och hur kommer det sig att alla dessa rasister (intressant att man för att man ogillar feminismen per automatik ses som rasist!) är de som hyllar personer som Sakine Madone och Bahareh Andersson – till skillnad från så många feminister…

Tänker också på den man som hon tydligen berättar om att hon mött. En av dessa hatare. Jag läste inlägg av denna ”hatare” på den tiden det begav sig och det kändes inte riktigt som han beskriver samma möte. Även vittnen till mötet har förkastat Svelands beskrivning.

Kan en människa ljuga ihop något sådant? Ja, Sveland skulle inte ha varit ensam om detta, det har vi redan förstått.

Tänker lite på en bit text från min älskade musikal, Jesus Christ Superstar.

Jesus: I look for truth and find that I get damned
Pilates: But what is truth? Not easy to define, we both have truths, are yours the same as mine?

Det enda jag är lite osäker på är väl huruvida det är medvetet man förändrar verkligheten för att passa den egna agendan – eller om man själv övertygar sig själv om att man har rätt. Jag har inte riktigt bestämt mig vad som är värst för att vara ärlig.

För övrigt, vill man läsa en balanserad och nyanserad recension av Maria Svelands Hatet så rekommenderar jag Ann-Charlott Ahlstadt, också feminist i Flamman:

När feminismen betraktas som en, blir den samtidigt sårbar. Ett tv-program, kritik mot en forskare, ett rättsfall och hela den sköra feminismen tycks vackla och falla. Bristen på pluralism gör feminismen så utsatt att all kritik uppfattas som hot. Inbäddad i en medelklassmiljö där alla lever och tycker lika, ser inte Maria Sveland att det egentligen inte existerar någon feminism, utan en rad feminismer. Motsatsen kallas sekt eller barnsjukdom. Och feminismen måste våga höja många olika sorters röster för att höras, för då låter det så mycket högre och med större trovärdighet.
När Maria Sveland i Hatet analyserar antifeminismen och hatet skapar hon också, medvetet eller inte, en feministisk kanon. Problemet är att det gör många av oss till kättare.

Amen!

