Det har varit många turer runt det här med internat. Jag läser just nu fem-gänget böckerna för min son. Visserligen handlar ingen av dem om skolan, men man läser mycket om hur bra man trivts där på terminerna. Och jag och min son är oförstående inför det. Hur kan man skicka bort barn under hela terminen? Det är svårt att förstå – och det påverkar väl lite synen jag har på det hela. För att inte tala om alla filmer som skildrar hur det går till på internat. Det blir lätt så att man förutsätter att det är så när man inte har egna erfarenheter.

Men Lundbergska handlar vad jag förstår om högstadie och gymnasium. Och jag tänker på en del av mina vänner som flyttat hemifrån lagom till gymnasiet. Visserligen har det varit de som haft problem – men kanske är det ok att bo på skolan? Jag tror att jag som barn/elev hade haft lättare för det än som förälder.

Nollning och pennalism är ett problem. Och när elever bränner andra elever med strykjärn så finns det ett enormt stort problem. Men är det stort nog att stänga skolan för?

Nej, jag tror ärligt talat inte det. Det jag tror är problemet när rektorn går ut och har mage att kalla det för ”olycka” och ”pojkstreck”. Där och då var det dödsdomen för skolan. Men nu har man sparkat rektorn och styrelsen har ställt sina platser till förfogande.

Räcker det? Eller handlar det om något större? Vill man få bort internat från Sverige? Jag ser gråtande ungdomar som mitt i skolgången får allting uppryckt. Jag kan inte riktigt känna att det är rätt väg. Å andra sidan tycker jag det är bra att ha tydliga markeringar. När man har en rektor som bortförklarar sadism med med ”olycka/pojkstreck” då har man ordentliga problem med värdegrunden. Och hur vet man vad nästa person kommer säga?

Men jag kan inte låta bli att tänka på en annan skola Rösmosseskolan. Tänker på när jag var ung tjej – och att läsa detta:

I stället tvingas de berätta för sin lärare och hela klassen att de har mens. Kränkande, menar den anonyma anmälaren.
Uppgiften stämmer.
– Men jag har inte märkt att någon blivit kränkt av detta, säger Abdul Rashid Mohamed. Inget barn har kommit till mig, till trygghetsgruppen, till skolsköterskan eller kuratorn.

Nej, jag skulle självklart vänt mig till Abdul när jag känt mig dödligt generad över detta. Självklart. Vet inte om det har ändrats, men hela den här ”värdegrunden” med kvinnor som orena under vissa tider…nja.

Ok, nu kan jag villigt erkänna att jag hellre talar om för hela skolan att jag har mens just nu än att bli bränd med strykjärn….men fortfarande.

Nu vet jag inte hur det ser ut idag. Hur mycket man har jobbat med den skolan. Kanske har man kommit tillrätta med kränkningarna på Römosseskolan. Eller, som jag misstänker, väljer att mörka problemen för att inte det ska påverka synen på islam? Kanske är man rädd att SD ökar?

Förövrigt så såg jag nyheten om sossen som ilsket nöp SD politikern i armen igår (youtube klipp). Tydligen är det i Falköping som Ingvor hade problem att behärska sig. Pinsamt nog fångades det på film vilket gör anklagelsen om lögnare passande i sandlådenivån ”den som sa’t den vare’t”

Men när det sen tas upp i Aftonbladet så chockas jag än mer av ordförande, centerpartisten Ulf Eriksson:

– Det är helt ofattbart att man över huvudtaget kan göra något så dumt som att polisanmäla en annan ledamot. Det här får stå för henne. Jag tyckte inte att det inträffade något sådant.
Tvivlar du på att blåmärkena kan komma från det här?
– Jag har inte sett någon bild på blåmärken. Det får polisen utreda.

Jag tänker återigen på skolan. På det här att man försöker lägga locket på. Man anmäler inte varandra utan håller folk om ryggen. Den som blir utsatt och informerar blir misstänkliggjord.

Och i det samhället har människan mage att klaga på någon gör att man polisanmäler en annan ledamot. Undrar om Ulf också är förbannad på KD-politikern som polisanmälde moderaten efter att han våldtagit henne. Eller om det också skulle hållits undan från pinsam publicitet. Hur ser han på poliser som anmäler andra poliser? Och, Lex Sara, när sjukvårdare anmäler andra sjukvårdare för missförhållande. Det måste väl vara höjden av skvallrighet i Ulfs värld.

Så, jag läste att Löfvén taktik var att attackera centern nuförtiden. Inte någon direkt nyhet för folk som följt med i svängarna. Däremot måste jag säga att personer som Ulf och andra centerpartistiska tomtar med månggifte mm på agendan måste vara god hjälp för att sänka centern. Sen vore det intressant att veta om Löfvén är så positiv till att gå runt och ge, inte bara verbala, tjuvnyp till sina sosse-kollegor eller om han kanske ber Ingvor ta en diskussion med närmaste förskolepedagog för att få tips på hur hon ska hantera dessa böjelser.

