Det har varit en diskussion om längd och det har gått ett program (tydligen) där man har lagt genusteori på varför män är kortare än kvinnor. Det skulle tydligen vara diskriminering av matfördelningen enligt vissa stjärnor.

Nåväl. Diskussionen i en tidigare tråd om programmet kom då in på kortare män.

Visst är det många kvinnor som inte är intresserade av killar som är kortare än dem, det tror jag inte någon säger något om. Liksom det är lättare för en något äldre kille att dejta en tjej än för en tjej att dejta yngre killar (kan säga att jag gärna slängde mig med kommentarer om ”lammkött” när kompisar strulade med någon som var något år yngre way back).

Men samtidigt så märker jag ofta olika sorters hållning på människor. Längre killar kan ofta ha en lite kutande stil (inte alltid naturligtvis, men ser det en del) och kortare killar har gärnare lite rakare hållning och sträcker på sig mer (och rakare rygg -> mindre ryggproblem) har också hört att längre, smalare män lättare drabbas av lunginflammation. Detta sas bara av en läkare i samband med att min man åkte in på akuten för detta. Vet inte hur väl det stämmer – men det vore intressant att veta.

Förövrigt just det här med hållning kan ofta ses på långa tjejer, framförallt i yngre ålder när de märker att alla killar är kortare än dem. Kommer framförallt ihåg en tjej som hade väldiga komplex för sin längd – men blev tillsammans med en kille som var kortare än henne. Och han lyckades ge henne självförtroende nog att sträcka på sig även när de var tillsammans (hon var fotomodells snygg, så för mig var det obegripligt att hon kunde ha komplex). Men grejen är att precis som Dolf hittade skönheten där han tidigare inte sett det – så kan nog längden bli totalt oväsentlig för kvinnor.

Och visst kan äkorta mn bli mobbade i vissa kretsar av vissa människor. Precis som vissa personer kan kommentera kvinnors behårighet. Om människor är kraftiga eller om de är för magra. Killar som tidigt börjar tappa hår mm. En del människor tycker sig ha rätt att kommentera andra.

Men just det här med längd och negativa kommentarer fick mig att tänka på min systerdotter. Det som för någon som har komplex för något uppfattas som hån kan faktiskt inte vara menat på det sättet. T ex har min systerdotter blivit medveten om att hon är väldigt kort nu när hon går i tvåan. Detta är troligen pga hon föddes för tidigt. Hennes två år yngre syster är lika lång som henne, och jämnåriga tjej kusinen (och även min son) tornar över henne. Eftersom hennes fars släkt är väldigt lång så finns liksom de generna i släkten. Det är ingen som har retat henne för längden men hon har själv blivit medveten om skillnaden  – och det var väl när det visade sig att alla skolcyklarna var för höga som hon började få komplex. Så var de en lektion där de då skulle ställa sig i storleksordning. Barnen konstaterade då snabbt att hon var minst. Hon var helt knäckt efter detta och såg det som att reta att påtala faktumet. Så istället så försöker man pumpa upp hennes förtroende genom att visa henne hur bra det kan vara att vara kort så krisen har avvärjts. Men det innebär att hon ibland kan tala om att det är mycket bättre det är att vara kort. Tänk när hon då kommer i kontakt med någon som har komplex för att vara för lång?

Hennes för tidiga födsel ledde också till problem att ta till sig näring vilket innebar att hon fick näring genom en knapp i magen första åren. Detta har då lett till ett ärr på magen. Detta hade hon tydligen visat på skolan någon gång och någon hade kommenterat att det såg ut som en extra navel. Dottern hade då berättat detta hemma med kommentaren ”Visst var det dumt att säga så?”. Vilket då fick mig (och min syster) att fundera på det här med tolkning. Att peka ut något hos en annan helt utan att man lagt in en negativ värdering kan ändå tolkas på det sättet.

Kan säga att jag tolkade min farmors ”du är så blek du” som hon gärna sa till mig, och med tanke på demensen många gånger, väldigt negativt. Jag visste att det inte var negativt för henne utan hon faktiskt beundrade min hy. Den vetskapen hjälpte dock inte mig så mycket då detta var något som jag hade stora komplex för. Länge.

