Ja nu har jag gjort det. Skickat in brev att jag vill gå ur svenska kyrkan. Innan 1 november då så jag slipper betala skatt nästa år dessutom 🙂

Medlem eller ej har väl varit en stor stötesten. Det kostar en hel del och frågan är vad man får för dessa pengar. Eftersom den öppna barnverksamheten har varit (och säkerligen fortfarande är) så bra på orten har jag tyckt det varit värt att vara med och sponsra. Flera omgångar har det varit diskussioner som jag tagit upp på bloggen och tagit upp min inställning.

Till exempen 2010 när biskopen fick SD att lämna kyrkan under predikan. Och tidigare samma år efter Bjästa reportaget och prästens groda under detta. Men jag har ändå stannat.

I dag så läser jag om den nya ärkebiskopen. Och det tycks mig som jag missat lite i vad kyrkan numer tycks handla om. Tydligen är inte Jesus cool nog för svenska kyrkan längre. Jag menar även om jag inte är troende så känns det väl litegrann som jag vill att det ska vara en fristad för sådana som faktiskt tror.

Fnordspotting uttrycker det väldigt bra i sitt inlägg, som vanligt bra illustrerat med löpet.

Extra! Extra!
Och sedan läser jag på Fria Tider om prästen som gått ur Svenska kyrkan.

– När troende människor börjar lämna blir det svårt för kyrkan att uppehålla sin legitimitet. Jag tror inte den har någon framtid, säger Hamberg till Sydsvenskan.

Hon berättar att hon har fått ett stort antal mejl från både präster och lekmän som uttrycker förståelse för hennes beslut att lämna kyrkan och säger att de själva funderar på att göra samma sak.

Och jag läser informationen i botten på artikeln om hur man går ur och fastnar för orden:

Ångrar du dig så är du välkommen att bli medlem på nytt.

Det går emot alla mina principer då jag ser kyrkan som ett viktigt kulturarv att gå ur. Men om man inte själva tycks vara intresserad av denna kultur – vad är det för mening att jag betalar då? Jag förstår inte ärligt talat längre vad man vill med kyrkan. Men det känns inte som det är på väg åt ett håll som är intressant.

Så kanske kommer jag tillbaka. Men jag vill nog se en stor förbättring innan. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha – men kanske kan de kristna troende respekteras för sin tro inom sin kyrka åtminstone. Att skrämma bort de som verkligen vill tro på grunden känns för mig som fel väg att gå. Men det är jag det. Nu har vi ju i alla fall vår första kvinnliga ärkebiskop. Yeay för det i alla fall, eller något sådant. Sen att man tappar medlemmar, shit happens.

Finns det något sätt att få fram information om hur stor andel av svenska folket som är med i kyrkan? Det skulle vara intressant att följa trenden för att se hur det ser ut.

