Hittade en artikel hos Kostdoktorn som gör mig jätteledsen.

En kvinna vill göra sitt för att undvika fetmaepidemin genom att inte ge godis till feta barn. Dessa barn får istället en lapp hem till föräldrarna med förklaring att kvinnan inte tycker att det är lämpligt att de äter godis. Att mata normalviktiga barn har kvinnan tydligen inte något problem med. Godis är ett elände. Jag åt massor med godis som liten, men jag var inte överviktig så hon hade säkert gett mig något. Däremot så skapade jag ett beroende som slutligen satte sig på vikten. Men jag förstår henne på något sätt, och hon menar säkert väl.

Men – tänk dig den lilla söta 7 åringen som är knubbig men är jättenöjd med sin dräkt som vampyr. Kanske första året hen är ute själv med sina vänner. Kanske har hen redan börjat märka av vikten och att folk kan kommentera. Men idag räknas inte detta då hen bara känner sig glad att få vara ute när det är mörkt. Och så mötas av en sträng människa som tittar missbelåtet på henom, och ger godis i kompisarnas korgar. Men hen får bara en lapp hem och kanske en ogillande krökning på läpparna. Någon som tror att känslan som skapas blir en sporre att gå ner i vikt? Tror snarare att det handlar om ett självförakt för sig själv och sin kropp som bland annat hanteras med tröst i form av godis. Been there. Och ju kraftigare du blir, desto hopplösare känns kampen, och då är det lika bra att vräka i dig. En ond spiral som naturligtvis förvärrats av de råd som livsmedelsverket kommit med. Någon som varit där som liten, har själv beskrivit känslan väldigt bra.

Plötsligt känns det där ”trick” men ägg på dörren väldigt befogat. Hade jag varit med kompisen hade jag nog kunnat tänka mig göra det då. Jag har aldrig haft lätt att stå upp för mig själv utan döljer smärtan inom mig. Däremot kan jag inte med orättvisa mot andra. Och just slag mot ett barn skulle tagit mig väldigt hårt redan som liten. Idag, som förälder till barn i den åldern, då skulle jag nog akta mig för att gå nära huset då jag inte vet vad jag skulle ta mig till mot en sådan människa.

 

