Jag har aldrig rökt regelbundet. Visst, det har funnits en tid då jag ibland feströkte. Inte för att jag tyckte det var gott, eller ens gjorde någon skillnad, men det var väl lite av det här famösa grupptrycket. Men det var väl kanske 8 cigaretter jag rökt under ett par års tid. Jag ville vara cool – men istället för den världsvane rökaren så såg jag mer ut som barnet som lånat mammas högklackat insåg jag. När jag dessutom lyckades bränna fingrarna någongång för att jag höll fel så gav jag upp helt. Men jag fick aldrig någon riktigt behov att bli rökare så det har väl varit svårt för mig att förstå abstinensen och problemet som folk som försöker sluta har.

En gång, långt efter att jag slutat helt, kände jag att jag skulle velat röka. Det var när jag skulle skriva prov, och jag stod där stressad och nervös innan vi skulle släppas in. Och jag såg rökarna som hade något i handen och eftertänksamt drog ett bloss istället för att stressa upp sig mer och mer. Då kände jag att det kanske vore något ändå.

Nåväl, tentan gick väl bra även utan rökning, och det kändes rätt bra att aldrig haft detta problem. Jag hörde också till de som blev lycklig när rökning förbjöds på dansställen. Tänk att komma hem efter en utekväll utan att vara hes! Och utan att behöva vakna upp till rum fyllt av röklukt på grund av kläderna man haft på sig. Även om man själv inte rökte så var man indränkt av rök.

Att folk fortsätter röka trots all denna jakt som sker på rökare imponerar väl nästan lite på mig. Men det är väl det här med att sluta som ställer till det. Det finns olika sorters sätt att sluta. Som ickerökare har det väl varit en icke-fråga för mig. Någon har haft bra effekt med tabletter. Andra behöver något med nikotin för att sänka. Det ”nya” (i alla fall för mig) är väl det här med e-cigg. Det låter väl ganska bra när man läser om det på e-cigg-kungen.se (eller e-cigg-drottningen.se för den delen)

Känslan är i princip densamma som att röka en vanlig cigarett. De flesta som börjar röka e-cigaretter blir överraskade. Du kan dra riktiga halsbloss, gör rökringar, blåsa ut genom näsan etc. Med andra ord gör du allt med din e-cigarett som du gör med din vanliga cigarett. Smaken är lik, men ändå inte. En e-cigarett smakar gott, du väljer själv din smak, tobak, vanilj, apelsin m.fl. Det finns många smaker.

Och lite mer:

OM ELEKTRONISKA CIGARETTER OCH HÄLSA

Vätskan (e-juice) som förångas för att skapa ”rök” består av aromämnen, Propylen glykol (PG) och/eller Glycerin (VG). Båda är vanliga och godkända livsmedelstillsatser. Det finns inga identifierade hälsorisker med användning av en e-cigarett med en nikotinfri vätska.

HUR PÅVERKAS E-CIGARETTEN AV RÖKFÖRBUD?

Då e-cigaretten inte är en cigarett i vanlig mening och inte innebär någon risk för omgivningen (s.k. ”passiv rökning”) omfattas den inte av rökförbud, så den får teoretiskt sett användas varsomhelst.
Vi rekommenderar dig dock att alltid prata med personalen först för att höra om det är ok. Det är en bra idé att ta initiativet att visa upp din elektriska cigarett och berätta vad det är. Detta ökar oftast din möjlighet att få använda den och man får ofta ett intressant samtal ut av det.

Så – hur kommer det sig att jag plötsligt hört om detta? Jo, tydligen har e-cigg blivit poppis på skolor. Till och med sådana som går i samma klass som min son har använt den. 9-10 åringar. Det finns smak som tuttifrutti, hallon, lakrits. Kanske är det ofarligt, men det känns ändå inte som något som borde användas av barn. Kanske är jag konservativ – men det känns som istället för hjälp att sluta, så riskerar detta vara inkörsport till riktiga cigaretter i dessa fall.

Däremot så kan jag väl se det som en bra idé om man nu vill sluta röka och behöver hålla i en cigarett bara för att. Det kan väl inte vara sämre än cigaretter kan jag tycka. Att det verkar aningen dyrt att komma igång är väl en annan femma.

