Jag har två söner som läsare av bloggen nog insett och idag hade jag lite samtal med dem i bilen. Ibland kommer det frågor om kön och det är väl där och då man kan flika in lite värdegrundstankar. Så, detta utspelade sig då idag.

-Många säger att den som vann Eurovision festivalen har opererat sig. (en liten öppen fråga från 9-åringen)
Jag förklarade att hen (velade mellan hon-han-hen, men eftersom sonen redan kände till hen, ej från mig, så körde jag det i slutet) inte var opererad utan var fysiskt en man, men klädde sig som en kvinna. Och det är fortfarande möjligt att hen gjort operationer för att hen inte var nöjd med utseende, men huruvida hen gjort det eller inte känner jag inte till – och om det gjorts så är det upp till personen som jag ser. Även om jag personligen inte är så förtjust i skönhetsoperationer och tycker det är synd att en del känner sig så missnöjda med sin kropp eller utseende så de gör det. Dessutom finns det lite risker med detta. Lex Michael Jackson.

-Killar kan också ha tofsar, säger då den yngre (6-år) som vill vara med i diskussionen. Och det blev då tal om Anders Borg, och vi pratade om att killar kunde ha klänning om de ville med, men sen är det upp till var och en. Tog upp att jag t ex själv sällan har kjol eller klänning.

I det läget tyckte jag också det var bra att lägga till att det inte fanns någon värde skillnad mellan pojkar och flickor. Det fanns inget som var bättre – eller sämre. Jag nämnde också att en del personer de kunde höra talas om påstod att män var sämre då de var våldsamma och kunde göra saker pga det. Men att om någon begår ett brott så är det inte för att de är män som de gör det.

-Nej, säger 9-åringen, ofta har de väl någon psykisk sjukdom.

När jag läser vad Natalie Kazmierska skriver via Häxan Mexans blogg så tänker jag att Kazmierska skulle kunna lära sig en hel del från mina barn.