Det finns en väldig intressant frågeapp för att ställa en del av de intressanta filosofiska frågorna för att verkligen ställa det till sin spets. Jag tänkte svara på hur jag tänker på dessa och rekommenderar sedan att läsa de svar som följer. Samt även läsa denna artikel om att vara konsekvent med alla människors lika värde.

”Alla människor har lika värde.”
– Instämmer inte.

För mig har min familj större värde än någon annan människa på hela jorden. Jag är däremot helt införstådd i att myndigheten Sverige inte håller med mig om detta. Men jag kan väl ibland tycka att det är väldigt mycket sparande på äldre – men sällan man vågar spara in på kostnader på fängelset. Förvisso är det väl så att det kan bli större och vålsammare reaktion på Kumla än på äldrevårdshemmet och det är därför lättare att dra in varm mat för dem än dra in varm mat för interner. Värdet på Agda 86 sätter jag personligen som betydligt högre än en mördare eller våldtäktsman. Vi har alla samma värde, men ditt agerande och dina val i livet kommer påverka detta värde.

Du står vid en järnväg och ser ett skenande tåg komma i hög hastighet. Om du inte gör något kommer tåget att köra på en grupp av fem personer så att de garanterat dör. För att rädda dem kan du dra i en spak så att tåget åker in på ett sidospår. På sidospåret står en person som garanterat kommer att dö om du skickar tåget dit.

Vad väljer du?

– Gör ingenting.

Där kommer väl mina religiösa tankar in. Jag tror inte på någon specifik Gud men kanske tror jag på ödet, slumpen, försynen. Jag skulle inte kunna göra mig herre över denna försynen att välja bort någon. Vem vet, denna enda person kanske kommer att göra något fantastiskt i sitt liv så småningom, och jag med en aktion skulle spolierat den här master plan.

Du står vid en annan järnväg och ser ett skenande tåg komma i hög hastighet. Om du inte gör något kommer tåget att köra på en grupp av fem personer så att de garanterat dör. För att rädda dem kan du knuffa en man så att han ramlar på rälsen framför tåget. Då dör mannen du knuffar men du räddar livet på de fem personerna.

– Gör ingenting

Nej. Jag skulle aldrig kunna ta det beslutet. Om det nu är så att jag är så nära att jag skulle kunna rädda fem med att knuffa ut någon framför tåget så borde jag även kunna rädda dessa fem genom att själv offra mig. Jag kan själv ta beslutet om det är värt att offra mig – men aldrig offra någon annan.

Du står vid en annan järnväg och ser ett skenande tåg komma i hög hastighet. Om du inte gör något kommer tåget att köra på en grupp av fem personer så att de garanterat dör. För att rädda dem kan du knuffa en man så att han ramlar på rälsen framför tåget. Då dör mannen du knuffar men du räddar livet på de fem personerna. Mannen är den skyldige till att ha saboterat tåget så att det skenar.

– Gör ingenting.

Samma som ovan. Oavsett hur mycket mer han förtjänar att dö så skulle dödsstraffet aldrig kunna utkrävas av mig. Däremot kanske jag även här skulle kunna offra mig själv. Tidigare hade jag nog varit mer säker på att göra det. Idag som ensamstående mamma så känner jag mig mer rädd för döden. Inte för att dö själv då det aldrig skrämt mig, utan för att lämna barn ensamma med det trauma det kan skapa hos dem. Men skulle jag kunna leva med mig själv om det står fem barn på rälsen och jag gör ingenting?

Du står vid en järnväg och ser ett skenande tåg komma i hög hastighet. Om du inte gör något kommer tåget att köra på en grupp av fem personer så att de garanterat dör. För att rädda dem kan du dra i en spak så att tåget åker in på ett sidospår. På sidospåret står din egen 4-åriga dotter som garanterat kommer att dö om du skickar tåget dit.

Vad väljer du?
– Gör ingenting

Eftersom jag redan svarat på frågan tidigare så gör det ingen skillnad. För mig är väl det intressanta om min egen dotter befann sig bland de fem? Då hade jag skitit högaktningsfullt i ödet och försynen och dragit i spaket. Förvisso skulle jag då få leva med känslan att vara mördare, men i det fallet hade det varit värt det.

Du jobbar som chef på ett sjukhus. Föräldrarna till en patient kommer till dig och vädjar om att du beviljar en kostsam operation. Om du beviljar operationen räddar du livet på patienten, men då blir fem andra operationer inställda så att de patienterna dör. Om du inte beviljar den kostsamma operationen så dör deras barn och du räddar livet på fem andra patienter.

Vad väljer du?

– Bevilja inte

Anledning till att jag aldrig skulle vilja bli chef eller politiker. Jag skulle inte gilla att behöva prioritera. Men det rätta för mig här är fler människor. Hur ont det än gör i mig.

Du jobbar som chef på ett sjukhus. Föräldrarna till en patient kommer till dig och vädjar om att du beviljar en kostsam operation. Om du beviljar operationen räddar du livet på patienten, men då blir fem andra operationer inställda så att de patienterna dör. Om du inte beviljar den kostsamma operationen så dör deras barn och du räddar livet på fem andra patienter. De andra fem patienterna är terrorister som har halshuggit och lemlästat andra människor.

– Bevilja den kostsamma operationen

To hell with them!

Du jobbar som chef på ett sjukhus. Fem patienter är döende och behöver en omedelbar organtransplantation för att överleva. En främling kommer just då till sjukhuset och söker hjälp för en mindre åkomma och blir nedsövd. Det visar sig att främlingen har precis rätt förutsättningar för att kunna donera sina organ till de fem patienterna, men i så fall dör främlingen.

Vad väljer du?

– Låter främlingen leva (fem patienter dör)

Jag är ingen mördare. Inte ens om de fem patienterna var mig närstående skulle jag mörda för dem. Det skulle inte ens falla mig in. Förvisso, hade det varit en av de terrorister man nämnde tidigare hade det varit frestande, men inte ens då.

Ett föräldrapar kontaktar ett sjukhus för att rädda livet på sitt barn. Det krävs en kostsam operation. Föräldrarna donerar de pengar som krävs till sjukhuset och chefen på sjukhuset accepterar att genomföra operationen. Samma pengar skulle dock ha kunnat rädda livet på fem andra patienter om pengarna hade använts till dem istället.

Tycker du att sjukhuschefens agerande är etiskt försvarbart?

– Ja.

Självklart. Hellre 1 som räddas än 6 som förloras. Sen kanske man skulle försöka få ihop lite mer pengar. Kanske skulle man kunna få en extra summa pengar som de donerar som tack så man kan rädda 2 eller 3 till i alla fall?

En polis ertappar en tjuv med att stjäla från en rik företagsledare. Polisen låter tjuven komma undan.

Tycker du att polisens agerande är etiskt försvarbart?
– Nej

Öh, nej..?
Skulle bra gärna vilja diskutera med någon som faktiskt på fullaste allvar klickar ”ja” på den frågan.

En främling ringer den rike företagsledare för att be om pengar för att bekosta en operation. Utan operationen så dör främlingen. Den rike företagsledaren säger nej.

Tycker du att företagsledarens agerande är etiskt försvarbart?
– Ja

Jag har svårt att se hur det inte skulle kunna vara det. Det måste vara upp till den personen att välja hur pengar ska fördelas.

En regering väljer att satsa pengar på en åtgärd som räddar livet på 100 medborgare. Om regeringen istället hade satsat pengarna på annat håll så hade 500 icke-medborgares liv räddats.

Tycker du att regeringens agerande är etiskt försvarbart?

– Ja

De pengar som regeringen/staten har att använda är pengar som kommer främst från medborgare i form av skatter. Lika mycket som jag anser att mina barn är min främsta prioritet anser jag att medborgare ska vara statens främsta prioritet. Självklart ska man försöka hjälpa även andra, men det ska inte ske på bekostnad av de egna medborgarna.

En utredning som regeringen har beställt visar att en viss åtgärd krävs för att rädda livet på 100 personer. Åtgärden är dock så kostsam att den kräver en skattehöjning för att kunna genomföras. Regeringen beslutar att inte genomföra åtgärden.

Tycker du att regeringens agerande är etiskt försvarbart?
– Nej

Det är väl en väldigt tillspetsad fråga detta och det beror väl lite på hur mycket man höjer skatten. Det handlar väl också lite om åtgärden. Är det verkligen bara 100 personer som räddas, eller kommer åtgärden vara till hjälp i framtiden? Kan vi månne inte föra över en del andra pengar som vi idag lägger på genustjosan som vi kan rädda dessa människor på?

Första gången jag skrev denna så fick jag 5 av 12. Denna gång fick jag 4 av 12. Vet ej om jag ändrat något val denna gång när jag funderat lite närmare, eller om jag kryssat fel nu.

Jag tyckte det var ett intressant test och intressanta frågor och det kan vara bra att tänka på denna och dra den när man pratar om vilken värdegrund folk har. Vad är det som lärs ut i skolan? Finns det rätt eller fel svar här?