Etiketter

,

Det är en massa kommentarer om krisen och varje dag hör vi att det svänger på börsen och vi lever i en orolig tid. Det finns anledning att oroa sig, skriks det överallt. Men min fundering är vad det är för mening att oroa sig. Jag såg då en kommentar från Unni Drougge på Twitter idag:

Jag fick inget svar av Unni på detta. Jag gissar att hon bara tyckte jag var besvärlig och jobbig och ställde dumma frågor. Men jag skulle faktiskt vara intresserad av vad folk tycker man ska göra i dagsläget. Ska jag spendera pengar så att det finns fortsatt behov och jobbtillfällen – eller ska jag spara alla pengar?

Ska jag gå runt med en klump i magen och oroa mig för morgondagen eller ha en optimistisk grundsyn att det ordnar sig alltid? Fler som var inne på samma linje som mig verkar det som var när Aftonbladet haft personalmöte:

Förbered er mentalt på nedskärningar. Det var beskedet som Anna Settman gav Aftonbladets anställda på fredagens informationsmöte, uppger källor för dagensmedia.se.
 En medarbetare ska ha replikerat:
 ”Har ni något tips på hur man gör det?”
 Det hade emellertid ledningen inte.
 Det är oklart om vilka delar på Aftonbladet som kommer att beröras och när det i så fall kommer att ske.

Jag har arbetat på ställen när det varit nedskärningar. Jag har själv blivit uppsagd. Men just den här oron innan, den här mentala förberedelsen, det vete katten om det inte var den värsta delen. Att titta snett på alla andra som man kämpar om platsen med. Skitsnacket om andra bakom ryggen på dem. Så nu har man då fått veta att det ska bli nedskärningar. Men kanske inte mer. Nej. Jag tror jag håller mig lugn i båten tillsvidare helt enkelt.