Etiketter

, , ,

Fångade upp en twitterkonversation precis när det handlade om det här med våldet på matcherna och behovet av poliser. Någon länkade där till en liten mini-dokumentär för att visa hur polisen uppför sig. Och efter att ha sett denna så kanske jag omvärderar lite tankar när jag har hört folk kritisera poliser. För plötsligt så kom en annan bild fram. Jag blir rädd när jag ser dessa poliser. Och jag undrar hur de som ser dessa poliser ser på poliser i nästa sammanhang? Och jag undrar hur polisen ser på sina medmänniskor. Vad är det för miljö de har när de ser alla som brottslingar och huliganer?

Man pratar om dialogpoliser – och jag har nog också skrattat åt det. Men kanske behöver man medlare ibland? Folk har sagt mig att polisen uppför sig illa mot ungdomarna i utanförskaps området. Att de är de vuxna som ska klara av att kommunicera med ungdomarna. Och jag har väl någonstans tyckt att även ungdomar i 15-20 års åldern kan förväntas vara tillräckligt vuxna att kommunicera. Men om poliserna eldar upp varandra – är det så konstigt att de unga gänger gör det? Hur börjar man – vad gör man för att stoppa trenden? Hur ska vi kunna få människor att visa respekt och lyssna på varandra? När hamnade vi i en situation där faktiskt våld på matcher begås av ordningsmakten?

Uppdaterad 13/2: Hittar ännu en länk som visar på det nya samhället. Inte alla poliser uppskattar möjligheten att bli filmad under deras arbete. Jag kan förstå det – men om resultatet av irritationen är en käke ur led, så kan jag väl säga att man bevisar behovet av filmningen.

Uppdaterad 16/2: Tänkvärt öppet brev från supportrar angående det hela:

Nu tänker Polisen arbeta i motsatt riktning. I januari presenterade man en ny strategi inför 2012.
Under derbyt den 26/1 möttes vi av poliser med rånarluvor, tandskydd och omvända batonger. I skymundan under AIK-läktaren misshandlades och kränktes hundratals människor utan dess like. Inga filmer från säkerhetskameror har av någon konstig anledning funnits att hämta ut, men med mobilkameror och civilkurage lyckades derbybesökare filma när poliser misshandlade människor som bad om nåd, slog folk i bakhuvudet med ­batonger och lät hundar stöta med sina munkorgar på handfängslade personer. Gång på gång initierade Polisen våld.
Även inne på Djurgårdens klackläktare pågick en del av dessa övergrepp där liggande människor fick batongslag mot huvudet.
Justitieombudsmannen har fått in över 1 000 JO-anmälningar efter ­derbyt. Filmerna och vittnesmålen fortsätter att strömma in från män, kvinnor och barn – ingen kom undan.
Via officiella kanaler har polisens presstalesmän och befälhavare trots detta lovprisat den nya strategin.
”Supportrarna har störts av det nya arbetssättet, vilket varit positivt
i stort och varje steg man tar rör om i grytan.”
”Vi ska störa dem systematiskt”
”Vi ska ta hårdare tag”
”Vi ska ta mark nu”
Det handlar med andra ord inte om några enskilda polismäns tjänstefel.
Det handlar om en ny inställning som genomsyrar hela organisationen, från toppnivå till marknivå.