Sociala medier är en liten konstig värld faktiskt. Det blir som en bubbla att följa debatter och så. Någon skriver något och hänvisar till en tidnings artikel och då går jag och läser den artikeln – sen kanske jag hittar annat i tidningen som jag tänker på. Jag läser olika människors tankar om saker och ting och ibland känns det som det bara finns vissa viktiga frågor. Och många av dem verkar leda tillbaka till den svenska modellen av feminism.

Att sedan hamna i verkligheten – diskutera med människor som inte har sociala medier beroende – blir då lite konstigt. Folk som inte har läst alla artiklarna. Som inte hört talas om debattörerna. Folk som diskuteras överallt, i mitt tycke, är okända av den stora massan. Så kom då Svelands patetiska artikel. Där hon namngav en massa människor som hon ansågs vara Breivik (det nya skällsordet som vänstern använder, utan en tanke på hur respektslöst det är mot offren och deras anhöriga till den verkliga Breivik). Men i och med denna artikel så fick plötsligt både Pär Ström och Pelle Billing möjlighet att gå i svarsmål i samma tidning. Pelle ägnade detta åt att presentera sin ideologi – som de flesta skulle ha svårt att protestera emot, kan man tycka (vilket kanske är anledningen till att Sveland var politiskt deprimerad…). Jag var rätt positiv till att så många vänster ändå tog avstånd från det hon skrev. Men nu inser jag att det handlar om misstaget hon gjorde – inte texten som sådan. För gång på gång läser jag detta att det är dumt att namnge människor för att de då får möjlighet att gå i svarsmål. Så hellre tiga ihjäl dem. Inte låta dem komma till tals utanför de sociala media. Och därmed upprätthåller man bubblan. Och denna taktik fortsätter man gärna med.

Och visst kan de vara med i SVT debatt ibland. Men seriöst – hur bra debatt är det där? Programmet gör mig bara förbannad och trött. Folk får inte komma till tals – de avbryter varandra – de bjuder ibland in de mest gapiga och oseriösa tyckarna som bara är där för att promota sig själva. Sen kan de tycka till om saker de inte har någon aning om. Så att använda programmet som plattform är ett tveeggat svärd. Risken är att du klassas som en av tokarna med.

Men ibland när jag då är som mest inne i svängen så kan det vara kul att läsa den här serien, och till viss del känna igen sig: