Etiketter

Ok, jag erkänner att jag är lite sen på denna boll då händelserna inträffade 2008. Men jag fick reda på det nu från genusdebatten och höll på att storkna.

Tyvärr verkar många av artiklarna vara borttagna så jag får nöja mig med citat från Flashback från den tid det begav sig.

Det var en kvinna inom V som i maj 2007 fick några synnerligen otrevliga mail, signerat SD. Ett exempel ska då ha varit detta.

Lämna omedelbart Sverige! Försvinn härifrån! Det luktar skit från dig! Vill du tjäna pengar får du sälja din rumpa på en bordell i Köpenhamn

Det diskuterades i partiet och man var inne på en polisanmälan. Då trädde en kollega fram och erkände att det var han som skickat mailet. Stor uppståndelse kan jag tänka mig. Han fick avsäga sig sina uppdrag men det var inte längre tal om någon polisanmälan. Kvinnans känslor i det här läget var oväsentliga.

Vi spolar fram tiden litegrann och det blir dags för den Internationella kvinnodagen 2008. Och vem kan passa bättre att prata om nordafrikanska kvinnors frigörelse bättre än denne marockanske man? Strålande idé tyckte de flesta i V. Dock inte den utsatta kvinnan. Och trots att Marita Engström tyckte det hade varit bra och inte såg något problem med detta så blev dock pressen från media för stort.

– Vi har diskuterat det inom partiet och han tycker själv att det vore olämpligt att ställa upp. Vi vill varken utsätta honom eller partiet för det. Det vore tråkigt att förta stämningen från en sådan viktig dag som kvinnodagen är, säger vänsterpartiets kommunalråd Marita Engström. Hon tycker att det är tråkigt att händelsen uppmärksammas så långt i efterhand.

Ja, visst är det bra att hon inte ville utsätta honom för detta – offret glöms liksom bort för Marita.

Men ni kände ju till att han hade skickat de där mejlen när han blev tillfrågad att ställa upp som talare.
– Ja, det var klumpigt att inte någon tänkte på det och att det kunde verka provocerande att ha honom som talare på kvinnodagen.

Och det fanns fler på höga poster som yttrade sig:

-Det var naivt och förhastat av oss att tro att alltihop skulle vara över så fort, även om det gått nästan ett år, säger Björn Öberg, ordförande för vänsterpartiet i Gävle sedan en vecka.

Någon som kommer ihåg rabalder kring en viss film två år senare?

Jag läser detta och ärligt talat så är jag chockad. Kan detta verkligen ha hänt? Jag söker på Marita Engström för att försöka förstå hennes ståndpunkt. Och hittar till hennes blogg.

Vi pratar nu 2013. Näthatet, framförallt det som riktar sig mot kvinnor (eller ja, det är väl det enda hat som finns?) är på allas läppar. Och så även Marita som  skrivit ett inlägg om detta efter UG. Och det är helt klart vad hatet kommer från.

Allt detta hat hon utsattes för, hot och grova sexistiska kränkningar, var en följd av Aftonbladet kulturs granskning av högerextremistiska nätsajter./../ Samhällets lärdom av Utøja måste vara att granska högerextremistiska sajter och miljöer. Helt rätt Aftonbladet. Och vi måste uppmärksamma och tala om de hot och trakasserier som drabbar debattörer och skribenter som tar kamp för demokrati.

Men om hatet kommer från vänster då har inte Marita så stora problem med det. Det är ju bara höger hatet som är farligt. Och om hatet kommer från vänster och påstås komma från höger – det tycks också vara förlåtligt. Att det sedan för offret kan kännas lika hemskt om det är en partivän spelar kanske inte någon roll för Marita. Hon verkar mer orolig hur utsatt han kan bli att ta konsekvenserna för  sitt handlande…

Det andra stora fallet med kvinnohatare är då brevet till Blondinbella m fl. Även detta kommer från den vänstra sidan med en Socialdemokratisk valarbetare. Denna man utgav sig vara moderat.

Inte heller detta verkar väcka så mycket uppmärksamhet i media. Det är väl så när det inte passar in i bilden, då ignorerar man det. Vad är det för samhälle vi lever i egentligen?

Uppdaterat 22/2 med kvarvarande länkar från Media:

Aftonbladet, Expressen 1, Expressen 2

Det var klantigt och dumt och jag har bett om ursäkt. Jag förstår inte varför det här ska dras upp igen, säger han

För mig Klantigt = tanklöst, korkat

Är det verkligen ”klantighet” att råka skicka tre hatiska mail till en person?

Jag noterar förövrigt utan förvåning att det inte framkommer att de rasistiska mailen de fakto skickades av en icke-vit människa i dessa notiser. Trots detta fortsätter man mala på om att rasism bara kommer från de vita. Och när någon då, idag Erik Helmerson ifrågasätter detta så går vissa på twitter upp i spinn.