Kom att tänka på det här med IPRED idag. Jag är så emot den lagen och dit samhället är på väg. Har jag laddat ner musik? Ja, det har hänt. Är det bra musik så köper jag sedan skivan. I dagsläget känns det som det räcker för mig. Jag har en massa CD skivor och radiokanaler. Jag har därför slutat ladda ner. Och slutat köpa. Det händer visserligen att jag hittar någon skiva på rea nu och då.

Filmer då? Japp, jag har laddat ner en massa filmer. De flesta har jag sedan inte sett. Med två barn och heltidsjobb så finns liksom inte den tiden för mig. Dessutom har jag en diger hylla med DVD-filmer (drygt 500 st). Hur kan jag då försvara att jag är en low-life tjuv som stjäl andra människors jobb på det viset? Jag är en samlare. Jag älskar filmer och böcker och vill kunna se  den film jag är intresserad av NU. Likaså med böcker, jag vill inte stå i kö på biblioteket och hoppas att min bok är på väg. Jag vill kunna hitta fram den precis när jag är sugen för att något triggat mig på den boken.

Vissa av filmerna jag har laddat ner har jag sedan faktiskt sett. En av de senaste var faktiskt Twilight. Den här filmen som alla fjortisar gillar enligt kritikerna. Kändes skönt att veta att jag platsade där. Jag älskade filmen! Efter att ha sett den beställde jag filmen (på Blu-ray). Surfade runt lite och hittade den olagliga kopian av fortsättning på böckerna som då hette Midnight Sun och visar Edwards perspektiv. Läste den. Beställde sedan hela Twiligt serien. Helnöjd både med filmen och böckerna. Väntar nu med spänning på nummer 2. Sambon är mindre nöjd då det var det här med plats för böcker.

Jag har även tidigare laddat ner TV-serien Buffy och gillade den skarpt så alla sju säsonger finns med bland mina filmer.

Varför vill jag då ha filmerna och inte bara se dem nerladdade? Jo, jag gillar (förutom att hålla i dem) extra material. Jag gillar features, behind the scenes, deleted scenes, extended scenes och vad helst annat man kan komma på att lägga på DVD skivorna.

För mig blir det ett prov på filmen. Gillar jag den, då köper jag den. Ibland direkt, och i vissa fall när de hamnar på rea någongång.

Idag passerade jag Låt den rätta komma in som pocket och funderade på den. Jag gillar ju vampyrfilmer… Men det var det här med pocket som inte gör sig i min bokhylla. Helst skulle jag vilja se den som film på samma sätt som Twilight för att sedan ta beslutet. Men så var det svenska filmer där distributörerna är som hökar. Vet inte om den finns hos mina kanaler, och TPB undviker jag helst. Nej, det får nog bli att vänta på rea. Om jag vågar utöka min boksamling med ett osäkert kort.

Som tur var är jag unik, så att man kommer nog inte förlora några pengar på grund av såna som jag slutar att ladda ner och sen köpa filmerna om de är värda det. Eller?

