Som de flesta vet så har jag förlorat min man ganska nyligen. Jag vet inte om jag kommer hitta någon ny någon gång. Jag är mycket tveksam. Jag är inte säker på att någon annan skulle stå ut med mig – och jag är rätt säker på att jag inte i längden skulle stå ut med många som jag tycker verkar väldigt sympatiska. Jag känner inte behovet att jag måste vara en del i ett par – jo, jag vill också vara del i detta att diskutera vardagen med ännu en förälder för att bolla funderingar. Men jag är hellre ensam än riskerar mig och mina barn i en relation som blir destruktiv. Jag känner många andra som varit ensam efter att förlorat någon så jag är väl inte unik i det heller.

Anyhow.

Alla är inte som mig, utan många behöver en person. Ibland efter en skilsmässa, ibland efter att varit ensam större delen av livet och ibland efter att ha förlorat någon. Och en del vänder sig då till online meeting. Jag har vänner som testat detta, både kvinnor och män, men det har väl inte lyckats någon av dem.

Tanken att locka intresse för mig i en text är skrämmande i sig för mig. Vad skriver man? Hur beskriver man sig själv på bästa sätt? Har jag någon preferens på den som jag vill ska bli intresserad av mig? Och hur skriver man detta utan att det låter klyshigt eller kliniskt som en handlarlista?

Jag beundrar på något sätt de som faktiskt vågar sig på detta. Men det skär mig i hjärtat också då jag märker den hoppfullhet som de har vid varje svar. Kanske är detta en rätta? Och sen så fungerar det inte. Den personen är inte intresserad på riktigt – kanske har man överdrivit vissa sidor i presentationen som personen attraherades av och sen ser man besvikelsen. Eller också kanske den personen egentligen inte var intresserad. Kanske hen hoppades på gratis middag och en one-night-stand? Det är en djungel det här med dating så jag är rätt tacksam att jag väldigt tidigt (18 år) hittade den rätte på första försöket. Och även om det nu är över så har jag väldigt många minnen som jag kan bära med mig.

Men när jag läser om den äldre mannen som förlorat sin livskamrat efter 54 år och nu är ensam som söker en ny livskamrat brister mitt hjärta. Jag tänker på min mormor som förlorat två män under sin livstid som nu är helt ensam. Barnen bor långt ifrån, och barnbarnen likaså. Kanske skulle hon velat haft någon ny kamrat på ålderns höst. Någon som hon kunnat pyssla om och skämma bort. Hon skulle aldrig ha skrivit en annons, det vet jag, men hon hade svårt med ensamheten. Nu bor hon förvisso på ålderdomshemmet och har folk runtomkring där – men innan hennes ben gav upp så levde hon ensam. Ack så ensam.

Jag läser då en annons som feminazister (känns inte som jag vill kalla dem feminister) skrattar rått åt som Toklandet plockat upp. Det är skrivet av en man vars fru dog efter 54 år. Sen hon dog (2010) har han då sökt efter någon ny. Man kan i annonsen märka frustrationen över folk (i det här fallet kvinnor) som inte är intresserad av relation (åtminstone inte honom). Jag vet inte varför de inte svarat, om de har rätt i anledningen eller inte. Men kvinnorna i feministgruppen får tokspel av detta och hånar denne man.

En ensam man. Kanske vit och heterosexuell förvisso men en pensionär som är så ensam, så ensam. Man behöver inte svara honom om man inte vill. Men det är inte på något sätt ”att slå uppåt” att håna honom. Varför är det fel i en annons skriva ungefärlig längd man önskar i partnern? Jag vet att jag har haft en längdpreferens hela tiden och fortfarande när jag finner någon attraktivt. Är det bättre att möta upp någon som man inte kommer vara intresserad av för att First Impression Last?

Nej, det som ska skrivas på en Pk annons för att godkännas av dessa feminazister är väl följande:

Jag är en man (konstruerad könsmässigt och socialt och egen uppfattning). Jag söker någon, i första hand någon som uppfattar sig som kvinna (det bästa vore om detta också speglar sig i könet) men för att inte framstå som bigott går det också bra med män. Ålder, längd, utseende, ursprung är naturligtvis valfritt vi kommer troligen har mycket gemensamt oavsett.

Ser framemot många intressanta möten!

Tyvärr tror jag inte att denna annons kommer sluta i happy ever after – vilket jag faktiskt kan tänka mig att den första annonsen skulle kunna göra. För i hans frustrerade skrivning så kan åtminstone jag le instämmande i och inse att vi reagerar på samma sätt på vissa fenomen. Och det kan nog vara fler kvinnor i rätt ålder som skulle känna detsamma och därmed faktiskt ta kontakt med honom. För det där extra som skrivs – det är faktiskt mer äkta beskrivning på hur man är som person, och det kan vara sånt som visar hur kompatibla man är vilket för mig är en väldig stor del i att hitta rätt.