Jag har många gånger tänkt skriva något men jag kommer liksom ingenvart när jag försöker blogga. Det finns så mycket vansinnigheter som sker, och det finns så många bra bloggar som tar upp dessa skeende så jag ”orsk” int’. MEN nu känner jag att det finns vissa saker jag måste ventilera där twitter inte räcker till.

Gotland. Jag har personligen inte varit på ön men har länge haft en vision om att cykla Gotland runt nångång. Vilket får vänta tills barnen blivit tillräckligt stor – och jag kommit fram till hur jag ska planera det hela med boendet efter osv. Anyway. Idag undrar jag krasst om det kommer finnas möjlighet att ta sig dit eller om det kommer vara övertaget av Ryssland vid det laget, alternativt att Nazityskland kommer återuppstå där på ön då det tycks som nazister tydligen har starkt fäste där på ön. Eller?

Så vad är det som hänt på Gotland? En kvinna anmäler att hon blivit våldtagen av flera män. Sex män anhålls, ganska snart släpps en av dem som inte längre misstänkt och sedan beslutar åklagare att släppa de resterande fem, även om de fortfarande är misstänkta.

Här tar det hus i helvete. Det kommer fram att de misstänkta är asylsökande/invandrare och en person konfronterar dem med video. Jag kan tycka att den personen är väldigt obehaglig, och då jag är emot att ”ta lagen i egna händer” så kan jag tycka det är fruktansvärt. Å andra sidan kan man jämföra detta övergrepp att filma en ”misstänkt våldtäktsman” och publicera på sociala medier med att filma ”näthatare” som man misstänker skrivit något väldigt olämpigt på ett nätforum och lägga ut på . Tydligen har allmänheten större intresse att veta vilka dessa är än sådana som är misstänkta för ett grovt brott. Vän av ordning kan då naturligtvis påpeka att 1)vi vet ännu inte om ett brott verkligen begåtts och 2)de har inte blivit fällda i domstol för brottet oc bör därför alltså inte hängas ut. Vilket låter vettigt. Det är väl därför jag har matats med namn och bilder av Martin Jonsson ganska snabbt efter Lotta hittades död. Lisa Holms mördare benämndes av många medier fortfarande som ”35-åringen” efter att han dömdes. Men visst det kan vara en slump. Dessa män är trots allt bara misstänkta, varför ska de hängas ut?? Julien Assange någon? Vad jag vet så är han inte fälld men stämplad som våldtäktsman väldigt tidigt. Dessutom så publicerades anklagelsen i tidningen tidigt. Hela Assange cirkusen är ju sjuk – men man kan inte låta bli att dra jämförelser och fundera på människors lika värde.

Det finns saker i kvinnans berättelser som väcker frågetecken hos mig, det kan jag erkänna. Personligen skulle jag inte följa med någon främmande människa in och låna toaletten. Å andra sidan har jag, till skillnad från våra politiker, aldrig sett ”naiv” som en positiv egenskap och har ibland svårt att sätta mig in i agerande på människor som är naiva. Det skär mig i hjärtat att tänka mig att detta kan ha skett som hon beskrivit. Vad gör det med en människa som har den tilltron till alla människors godhet att råka ut för något sådant? Dessutom, när du inser att de som säger stå upp för kvinnor som i alla sammanhang hävdar att alla män har ansvar för de män som våldtar väljer att manifestera för de som attackerat dig. Som väljer att inte kalla dem ”misstänkta våldtäktsmän” istället kallar dem ”syndabockar” vad gör det för din tro på människor då?

Vi får väl se vad som händer med utredningen. Kanske läggs den ner i brist på bevis. Tydligen avviker kvinnans historia alltför mycket från männens historia. Vilket säkerligen förvånar många. Och om det skulle gå till domstol så vet man inte heller hur det skulle sluta. Gissningsvis blir det överklagan och så hamnar det på hovrätten som dömer på sitt sätt.

Tyvärr är det inte bara Gotland som skaver i mig för tillfället. Jag börjar bli trött på bajs. Bajs i parker, bajs på lekplatser, bajs på skolgårdar. Det var för mig bara en del av nyhetsflödet där jag läst och äcklats. I helgen kom det närmare. Min son skulle sätta sig på en gunga som visade sig vara nerbajsad. Han (och hans kompis) hade då rådigt försökt ta bort det hela. Jag vet inte riktigt vem eller vilka som varit där. Jag har svårt att se att det skulle vara någon som bor där på nätterna då det är ”fint” område och risken är mer att det är någon som passerat lördagkväll och tyckt att nöden har ingen lag.

Sen har vi då clownfenomenet som jag skrattat och skakat på huvudet åt den överdrivna rapporteringen. Tills man informerade från sonens skola att en elev blivit förföljd av någon i clownmask när hon orienterade. Plötsligt kom verkligheten närmare igen.

Andra saker som händer?
Tja, nu har tydligen stenkastandets börjat inträffa för journalister med. Det är tydligen ett hot mot demokratin när de inte vågar sig in i områden för att rapportera. Vilket man ju helt klart kan hålla med om. Personligen tycker jag att demokratiproblemet redan kom när poliser inte vågar sig in på vissa områden. Men detta är ett problem man inte gärna talar så högt om då detta är en frågeställning som ”rassarna gillar” och därför tabu.

Slutligen så tycker jag att Margit Richert har skrivit en av de viktigaste texterna att läsa för alla radikalfeminister innan de fattar pennan för nästa krönika. Jag blev så trött när jag läste en del av Cissi Wallins senaste drapa. Jag har inte läst hela men det som citerats är mer än tillräckligt. Hur blev det så? Hur hamnade vi där? Om jag förstår Cissi rätt så rekommenderar hon att män jobbar på att bli bra på sex framför att kommunicera med kvinnor, för det är ändå det som kvinnor föredrar. Really? Personligen kan jag säga att jag nog har större möjlighet att få reda på hans kompetens i sängkammaren efter en hel del konverserande men det är jag det.