Etiketter

, ,

Jag läste naturligtvis också om alla razzior som görs mot fildelare. Känns väl lite så där. Men jag tänkte väl inte så mycket över det. Trots allt är det olagligt att ladda ner filmer – och hur ska man hantera dessa brott? Är det rätt sätt med razzia?

Så läser jag då vad Henrik Alexandersson har skrivit.

Staten tar sig in i ditt hem. Du kanske slits upp ur sängen. Du blir utfrågad utan advokat närvarande. Du ställs inför hot om vad som kan hända om du inte erkänner på stående fot. Mopsar du, då släpas du bort inför dina grannar och sätts i en cell tills dess du är mör.

Detta är ett verktyg som måste användas med största försiktighet. Det kan i princip bara motiveras när liv och säkerhet står på spel. Det går möjligen att försvara vid mycket svår brottslighet eller vid grava säkerhets- eller terrorincidenter. Men inte så mycket mer.

Vad är det för samhälle vi lever i när detta får hända? Vart är vi på väg?

En person som jag fick mycket respekt för i debatten om IPRED var Karl Sigfrid. Moderaterna som parti betraktad tappade jag i samma veva all respekt för när jag då såg programmet som jag tog upp tidigare. Nåväl. Denna Karl Sigfrid har idag skrivit lite om datalagringen. Alla partier utom 1 (ok, har inte koll på SD där) har kommit fram till att detta ska genomföras. Piratpartiet vägrar. Karl skriver nu:

Piratpartiet, som vill avstå från att införa direktivet oavsett vad EU-domstolen och Europadomstolen säger, måste svara på frågan om hur de vill hantera Sveriges böter. Ska vi betala 30 miljoner plus 300 000 kronor om dagen för all framtid? Ska vi vägra betala, och i så fall på vilken juridisk grund? Ska vi lämna EU?

Rick Falkvinge jämför med euron. Skillnaden är att Sverige vid inträdet i EU öppet deklarerade att vi förbehöll oss rätten att behålla kronan. Något sådant undantag har vi inte i fråga om datalagringen.

Jamen på den tiden vi röstade in i EU så fanns inte denna fråga, så då är det klart att vi inte kunnat reservera oss. Om så många av Sveriges medborgare är emot något, då känns det inte som om regeringen ska kunna köra över önskemålen hos medborgarna – borde inte vi vara tillräckligt självständiga som land i EU? Hota att gå ur EU känns inte aktuellt, men alla länder måste ändå få behålla sin självständighet som jag ser det.  Lyckas man i USA ha enormt skilda lagar mellan olika stater som ligger i samma land så borde väl det betydligt lösare EU kunna klara av detsamma, utan straffsatser? Eller?