Etiketter

, ,

En gång i tiden när jag var ung så var på en luciavaka med övernattning. Jag kan ha varit 16 år kanske vid tillfället. Det var mycket festande och de flesta hade druckit för mycket. När vi skulle sova var det en kille från en parallell klass som låg bredvid mig. Vi hade egentligen inte alls umgåtts. Det var mörkt. Han började kyssa mig och jag kysste tillbaka. Han tog mig på brösten under tröjan. Jag funderade litegrann hur långt jag skulle låta det gå. Dels kändes det lite märkligt att råhångla på det sättet när det var folk runtomkring. Folk kunde ju se. Samtidigt var det väl lite det som var spänningen i det hela. Att göra saker i smyg. Det gick inte längre än så, utan han rätade till min tröja och avslutade det hela. Kändes lite snopet kan jag väl erkänna. Vi sa egentligen ingenting. Varken då eller senare. Min vana trogen blev jag lite intresserad av killen efteråt och försökte få honom intresserad, men det lyckades inte så bra. Jag funderade på hur det hade kunnat bli – hur långt vi hade kunnat gå den där gången. Jag känner definitivt inte att jag på något sätt blev utnyttjad. Men kanske han uppfattade min brist på respons som att jag inte uppskattade närmandet.

Jag tänker lite på det när jag läser polisförhöret med ”kvinna 2” i Assange-affären. Framförallt när det handlade om beskrivningen från Cosmonova. Jag lider med henne som på något sätt tycker jag oförskyllt har dragits in i detta. Jag tycker hon har behandlats illa av Assange. Hans sociala kompetens är väl inte den bästa kan man läsa ut av olika medier. Kanske kan man skylla detta på hans uppväxt, vem vet. Men om jag förstår saken rätt så är denna kvinna enormt rädd för könssjukdomar. Detta är vad hon var orolig för och varför hon gick till polisen. Men istället för att få prata med någon vettig polis så har någon märklig människa valt att klassa det som våldtäkt – och på något sätt letade sig detta till Expressens löpsedel och därav hela världen. Och plötsligt sitter kvinnan där i en rävsax då våldtäkt faller under allmänt åtal.

Och oavsett hur plump och knepig Assange är så kan jag inte få beskrivningen att vara våldtäkt. _Möjligen_ sexuellt utnyttjande. Men, nej, inte ens det. ”Men hon sov ju!” kommer det indignerat.Vet inte hur många böcker (tantsnusk) jag läst där man beskriver den sexuella upplevelsen. Först håller man på hela natten och så vaknar man av att man är uppfylld igen. Kanske är det bara jag, men det kan verka lite romantiskt faktiskt. Jag kan alltså förstå om en man efter en natt kan förledas att tro att det faktiskt är något som hon är intresserad av. Man kan ha fel – men att säga att vakna till sex alltid är våldtäkt känns som man drar det hela lite långt.

Att få se hennes beskrivning plötsligt florera över Internet känns däremot som en våldtäkt. Å andra sidan så tycker jag litegrann att det kan vara bra för vår rättsäkerhet och för Assange. Truth will set you free… Vi vet inte hur en rättegång kommer bli. Han kommer anses som skyldig om han döms för detta i en domstol. Om han inte döms så är han oskyldig. Men de som ska döma honom är människor. Människor kan påverkas. Efter Allmänläkaren, Tito Beltran och Billy Butt så skulle jag också vara tveksam att dömas i Sverige. Om jag var man. Nu kan folk själv ta ställning till vilka bevis man har. Personligen tycker jag som sagt att det känns tunt.

I mitt tycke så finns det två offer här. Den andra kvinnan och Assange. Jag är ledsen, men jag kan faktiskt inte riktigt se Ardin alls som ett offer. På något sätt så känns hon som den värsta förövaren. Dels mot Assange att krossa honom. Hur blev det en nyhet? Vem släppte information till tidningen?

Men än värre – att dra den andra kvinnan genom smutsen på det här sättet. Fast det kanske var en sublim hämnd på ”random girl” som lagt sig ut för den