Etiketter

, , ,

Efter en veckas sportlov med dunderförkylning är jag tillbaka i vardagen igen. Varför måste man alltid få dessa sjukdomar när semestern är här? Hela familjen har legat däckad och hostat lungorna ur sig.

Till viss del har jag ändå hållt mig lite ajour. Jag har suttit med min iPhone där det har funnits som bäst täckning och haft en massa tankar. Men de flesta av dem har försvunnit vidare nu så jag får väl se om de kommer igen. Men nu idag har jag följt en diskussion angående Genushjältarna hos Genusnytt. Där har jag läst en person som tycks mycket sympatisk även om jag inte riktigt håller med personen i alla sammanhang. Han har fått mycket svar på tal men det känns för mig som om han har svarat på en annan typ av frågeställning. Jag tänkte därför titta lite på motiveringen och hur diskussionen har gått och lägga in mina tankar.

Lisa Bjurwald

Född 1978, är en svensk journalist och författare, som arbetar dels på den antirasistiska tidskriften Expo och dels som frilansskribent. Tidigare har Lisa Bjurwald varit reporter, utlandsbaserad frilansjournalist, researcher och krönikör på bland annat Expressen.

Nominerad för att ha skrivit en notis på Dagens Nyheters ledarsida om det olämpliga i att använda begreppet ”kvinnor och barn”. Hon skrev också att det är lika illa om en manlig demonstrant blir misshandlad som om en kvinnlig blir det (apropå protesterna i arabvärlden).

Nu är jag inte så fötjust i vissa andra av Lisas artiklar men jag håller helt med här att media ger felaktiga värderingar när man poängterar att det var kvinnor med som dödades. Rent krasst, ska man säga att de män som inte dödades då i dessa kvinnors ställen gjorde fel som inte skyddade kvinnorna med sina egna kroppar? Hade det då varit med ok? Ska man skuldbelägga männen som överlevt?

Men skribenten Chroni man, 23 år, reagerar mot kritiken.

För mig är det inget problem att vara OSJÄLVISK och ge kvinnor företräde i katastrofsituationer.

Jag vill gärna tro att jag med skulle agera osjälvisk och försöka rädda folk i en katastrofsitutation. Jag vill tro att det ska ske naturligt att hjälpa folk utan att på något sätt värdera deras liv kontra mitt eget. Men om jag riskerade mitt liv så skulle jag nog rädda ett barn – men någon okänd vuxen människa är jag inte helt säker på.  Men grejen är väl att detta ska vara ett eget val. Men när media skriver ”däribland kvinnor” så tar de bort det egna valet från en man. Chroni ser sig nödgad att rädda någon för att han är man. Jag tycker mer det tyder på att han är uppfostrad att tänka på andra. Men om han då ser en pappa med två små barn, skulle han skippa hjälpa denna man och istället försöka hjälpa en ensam kvinna som springer som kanske har lättare att ta sig iväg i den situationen?

Jag gillar det romantiska idealet att mannen ska uppvakta kvinnan vid alla hjärtans dag, bröllopsdagar osv.
Det gör nog också majoriteten av kvinnor och män, och därför kommer vi lära våra barn att följa detta. Hur män och kvinnor bör bete sig osv.

Själv gillar jag också att en kvinna kan uppvakta sin man med något som han kan gilla. Själv är jag inte så förtjust i snittblommor vilket gör att min sambo skulle inte köpa detta till mig. Däremot kan han uppvakta mig med något som han vet att jag skulle uppskatta – liksom jag honom. Sen kan det vara bara jag men jag reagerar starkt mot uttrycket ”Hur män och kvinnor bör bete sig”. Jag vill hellre att man ser hur folk beter sig överlag. Hänsyn, hjälpsamhet, uppskattning. Oavsett vilket kön man är, eller man diskuterar med.

Vi är inte ”lika”, män har 75% mer överkroppsstyrka naturligt, grövre skelett, tjockare hud osv. Det ökar våra överlevnadschanser rejält. Speciellt tex om man skulle bli skjuten i ett krig.

Ja, men sen finns det då variationer. Vissa tjejer är mer tränade än män. Så självklart kan kvinnor bli brandmän och så. Men det gäller då att man ska klara kraven. Man kan inte sänka dessa för att få in fler kvinnor. Det finns väldigt svaga män med som skulle kunna få stryk av många kvinnor.

Det här med ridderligheten kommer fram än mer lite senare:

Om jag håller upp en dörr för kvinnor eller låter dem gå före i köer så räcker ett tack eller ett leende för mig. Då är jag väl ersatt.

Skulle vara mycket intressant att veta vad som gäller vid kön. Så om jag kommer med en fullsmockad vagn på ICA så skulle jag släppas före för att jag är kvinna? Tror inte det faktiskt. Men kanske om jag har bara en liter mjölk. Då kanske en som har mer saker släpper mig före. Men å andra sidan så har jag släppt förbi både män och kvinnor själv i detta läge. Jag har en gång fått gå före i toakön. Det var när jag var gravid. Men jag har släppts före när jag har haft min jättenödige lille son. Jag undrar om det var pappan som varit med sonen  om Chroni då släppt honom före.

Och så kom det fram mer ridderlighet här:

/../ så du hade aldrig erbjudit en främmande tjej din rock eller whatever om hon frös? Taskigt.

Själv har jag frusit en hel del när jag varit ute. Självförvållat naturligtvis. Barnen får mössa, vantar, halsduk, overaller långkalsonger you name it. Men själv hänger jag på en tunn jacka. Och väl ute någon kväll så kan jag mitt i vintern ha klänning när jag är ute. Så länge ska jag inte vara ute. Men ska då någon annan frysa för att jag ska få värme? Jag skulle nog bli lite besvärad om någon främmande man skulle erbjuda mig jacka.

Och för att vara ärlig. Är det inte så att många kvinnor brukar ha det bättre ställt med värmen? Allt det där underhudsfett man pratar om har i alla fall vissa positiva effekter. Naturligtvis är det skillnad från olika personer. När jag varit som smalast så konstaterade jag att jag frös enormt mycket. Men, fortfarande självförvållat.

Så nej, jag är inte säker på att jag skulle ta emot jackan från en random man.

Jag skyddar alla kvinnor, även bitches. Även om det bara är en gammal tant man hjälper över en isig väg

Äldre män som halkar runt då? Och skyddar alla kvinnor, är det vid överfall då eller vad handlar det om? Om en yngre man attackeras av ett gäng – vänder man sig bort då?

Själv kan jag tänka mig hjälpa folk. Om någon saknar någon krona för bussbiljett eller så så har det hänt att jag stuckit till detta. Om många behöver sitta tillsammans vid ett bord så har jag flyttat mig för att det ska fungera bättre för dem. Jag håller upp dörren. Jag översätter för folk som inte kan svenska när de fastnar på något. Jag tycker gärna man kan hjälpa till om man kan vid behov. Världen känns lite bättre då. Men när någon ska försöka bära min enda väska blir jag bara störd. Har jag tre väskor och kånkar med till stationen så kan man uppskatta hjälpen – men jag är kapabel att ta min enda väska, tack.