Etiketter

, , , , , ,

Det finns lite olika tankar som rör sig i mitt huvud nu och det är svårt att sammanfatta allting. Litegrann hänger det ihop kanske. Man har så länge pratat om klimathotet i världen, men nu känner jag att det finns ett annat klimat som är hotat. Debattklimatet i Sverige. Och med det demokratin.

Första grejen.Vi har en statsminister som på fullaste allvar går ut med att migrationsuppgörelsen med MP kom till för att straffa dem som haft mage att rösta på SD (eller ja, hur man nu väljer att tolka honom). Jag röstade varken på SD eller M men jag undrar lite hur de som röstade på M tänker idag. Jag läser en debattartikel från 2009 undertecknad av Tobias Billström, Elisabeth Svantesson och Ulf Kristersson. Detta är alltså vad man kom ut med innan valet i en utredning. Lite intressanta delar från denna artikel:

I Sverige gäller svensk lag. Däremot har vi gravt försummat uppgiften att snabbt, effektivt och respektfullt tradera svenska grundläggande spelregler till människor som flyttar hit.
Få vuxna i första generationens invandrare kommer helt till sin rätt när de lämnar sitt eget land och söker sig ett nytt, ofta långt borta och med helt andra vanor. Då räcker inte ytliga hyllningar till alla spännande kulturer vi får möta – i stadsdelar många aldrig ens besöker. I Sverige har vi trivialiserat det svåra, i stället för att erkänna att med allt det lockande och mänskliga följer problem som ett bra invandrarland måste våga se i vitögat.
/../
Asyl- och migrationspolitiken är en del av EU:s gemenskapsrätt. Men nu behövs ett europeiskt asylsystem som både kan ge flyktingar skydd och se till att Europas länder delar på ansvaret. Det är inte rimligt att några svenska kommuner under perioder tagit emot fler irakier än hela USA.
/../
En rättssäker asylprocess ska innehålla regler som gör att alla får sin sak prövad. Men den måste också våga stå upp för det kärvare budskapet, att den som får avslag ska lämna landet. Den som får ja ska få hjälp att komma in i Sverige och etablera sig, den som får nej ska få hjälp att återvända hem. Det ska inte vara möjligt att kringgå regelverket genom att som tillståndslös stanna kvar efter ett avslag. Migrationsverket bör ges uppdraget att löpande meddela Skatteverket om utfärdade, utgångna och återkallade arbetstillstånd.

Och så kommer då SD in i riksdagen och vips så blir det en överenskommelse med MP som säger

Ramöverenskommelsen mellan regeringen och Miljöpartiet den 3 mars 2011:

Frågan om att utvidga skyldigheten för landstingen att erbjuda subventionerad hälso- och sjukvård åt asylsökande, personer som håller sig undan verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning samt personer som befinner sig i Sverige utan att ha ansökt om nödvändiga tillstånd för att vistas i landet är föremål för utredning. Ambitionen är att rätten till subventionerad hälso- och sjukvård ska utvidgas för vissa grupper som idag saknar tillgång till subventionerad hälso- och sjukvård.

– jag undrar lite hur de som röstade på M kände för detta? Känns det möjligtvis som att de blir bestraffade för att folk har röstat på SD? Till att börja med – hur kan man bestraffa folk för hur de röstar? Allvarligt talat, när flyttade vi ner i sandlådan på riktigt? Och sen när man då går emot vad man själv har utrett till och lägger fram förslag bara för detta. Jag saknar ord.

Bortsett från det faktum att det är skrämmande att en statsminister i ett demokratiskt land kan välja politik utifrån att vilja vara tvärtemot vad ett annat partis politik är – så är det också bisarrt. Men jag inser att det ligger egentligen i linje med det han sa tidigare. Att folk som är SD kan räkna med att bli misshandlade för sina åsikter. Vilket för mig vidare till nästa fråga.

Pär Ström kastar in handduken i genusdebatten. Han är trött på att det är ok att komma med kränkningar emot honom. Att det är ok att han används som stående skämt som ”vita kränkta män”. Och alla dessa kvinnor som tycker det är synd om kvinnorna som hotas för deras ståndpunkt råskrattar åt honom. Att han känner sig hotad. Gud vad patetiskt…Vad då hot med korsfästning eller skära av k*k*n. Det ska väl en riktig man tåla. Eller ja, man skriver inte så men nog märker man att det ses som löjligt. Lite som Reifeldts åsikt är. Går man emot det som alla anser att det är rätt så får man räkna med att bli förlöjligad. Och man jämför då nätkommentarer och det hat och hån som Pär Ström utsätts för. Och jag förstår hur man tänker. Att få meddelande som säger att man förtjänar att bli uppsprättad och sönderknullad. Jag kan hålla med om att det är för jäkligt. Men det finns ännu en aspekt som jag inte har sett Pär Ström eller någon annan ta upp som jag tänkte på.

Det ses som ok att hans namn associeras som det lägsta av det lägsta. Att det är ok med en Facebook sida med en karikatyr på honom som ska göra narr av honom. Och den personen som ligger bakom detta får bre ut sig i TV och fortsätta hånet. Och jag läser att Pär Ström är familjefar. Och då tänker jag på barnen. Hur mår barn som har en förälder som det är ok att håna i TV och tidningar? Eller rent allmänt – hur skulle mina barn reagera över att det är ok att lägga upp Facebook sidor med hån mot personer? Var det inte något man ville förändra – jag vill inte att barn ska ha detta beteende, men hur ska jag förvänta mig att de ska uppföra sig på ett sätt när TV, tidningar och statsministern på alla sätt visar att det är accepterat med ett sådant beteende. Så länge de är på ”den rätta sidan”.

Det finns många som reagerar både över statsministern och det faktum att Pär Ström lägger ner. Och jag håller med om allt det de skriver, så det finns inte så mycket att tillägga för mig. Det är sorgligt att leva i ett land där folk hurrar när en debattör lämnar efter hot och trakasserier.  Kanske hade hon rätt ändå Enström. Kanske ska man inte ha etiketter som ”demokrati” och ”diktatur”. Kanske är det flytande någonstans mittemellan. Och jag undrar vart Sverige är på väg.

Merit Wager: ”Effekten av SD var att vi fick en politik i motsatt riktning”, sade Reinfeldt och Det är bra att svenska folket får veta hur statsministern tänker. Åsikts- och yttrandefrihet finns kanske snart bara på papperet
Anybody: Bigott… och Vi-känsla och ekonomisk ordning??
Aktivarum
Pelle Billing
Daddy

Uppdaterat 15:30:

Smålandsposten – Elitmobbarna firar en skalp

Uppdaterat 10/11 om Pärs avslut:

Sagor från Livbåten
Ann-Mari’s Blogg
Zac’s åsikter
Och det kan vara intressant att veta vad Genusdebatten kommer leda till. Citatet “Låt oss få dom som firar idag att sätta kaffet i halsen” av Ninni känns intressant 🙂