Etiketter

,

Jag gillar Twitter egentligen. Jag tycker det är ett roligt sätt att få nya infallsvinklar. Det kan få mig att börja titta på en serie när jag läser om det – hitta en nyhet och sådant. Jag satt och grät en kväll när jag följde en kvinnas berättelse om samma tid flera år tidigare när hennes systers son dog när han korsade järnvägen. Varje minut som var etsat fast. Lite patetiskt kändes det faktiskt när jag snörvlande läste upp det för mannen. Men sen satt vi där och väntade på nästa tweet.

Men sen kommer det såna här spontana regisserade flöden som ska ta upp något allvarligt ämne. Det började med #prataomdet, och sedan såg jag #blatteriot och nu senast #dethärärmittland där man skojfriskt talar om vem man är hur gammal man är och eventuellt hur länge man varit i Sverige.

Tydligen handlar detta om diskussionen om Soran Ismail är svensk eller inte. Men ärligt talat så blir jag bara trött, obstinat och anti när jag läser dessa klämkäcka tweet.

När man hör folk som glatt talar om att det är trevligt att vara i Malmö för att det är som hemma – då vete katten om de verkligen tänker Sverige när de pratar om ”mitt land”. Och frågan är om alla verkligen vill vara svensk. Kan vi stoppa allt hybris och inse att kanske inte alla som kommer hit verkligen känner att det här är deras land. Om man inte är intresserad av att lära sig språket eller börja arbeta här så kanske de fortfarande inte riktigt känner att detta är deras land – bara deras temporära bostad. Och det kan väl få vara ok det med? Om jag flyttar utomlands så vill jag nog fortfarande ses som svensk oavsett var jag är. Men om mina barn fortfarande är små så kommer de troligen ha två hemländer – och kanske skulle de inte se sig som huvudsakligen svenskar efter 10 år. Även om de fortfarande skulle ha kulturella rötter här.

Klart Soran har lika stor rätt till Sverige som jag. Men han är också en del i samhället – och det är jobbigt att behöva tjata om detta – men det handlar till stor del om språket om jag ska anse någon som svensk. Sen kan man vara mer än svensk. Man är en blandning av det gamla och nya.

Men detta högtravande #DetHärÄrMittLand – ja, det inbjuder verkligen till  Avpixlats kåseri.

För det finns saker som jag kanske inte är helt nöjd med i mitt land heller alla gånger – som väl också borde få plats om vi nu ska konstatera vart vi lever och vad vårt land egentligen är? För att bara skriva vad vi heter och sådär ger väl egentligen inte mycket? Borde man inte tala om lite vad landet är för en själv? Så jag har lagt upp lite exempel på mitt land som skulle kunna fylla ut det hela lite mer.

Folk hurrar och skålar när en debattör mobbas till tystnad #DetHärÄrMittLand

En förskola firar Internationella kvinnodagen med att ge semlor till tjejerna och knäckebröd till killarna. #DetHärÄrMittLand

Politiker ser det som bekymmersamt när medborgare röstar in fel parti i riksdagen och försöker blocka demokratin på alla sätt och vis #DetHärÄrMittLand

Det är högre skadestånd att ladda ner filmer och musik än att döda ett barn #DetHärÄrMittLand

Politiker mordhotar journalister och borgare på twitter och får sitta kvar #DetHärÄrMittLand

Obducenten och allmänläkaren har fortfarande inte fått upprättelse för justitiemordet i DaCosta fallet #DetHärÄrMittLand

När media inte kan hantera en nyhet som inte passar in i deras agenda så dödas den istället för att man skriver om den #DetHärÄrMittLand

Public Radios nyhetsuppdrag är enligt reporter inte att beskriva någon sorts verklighet. #DetHärÄrMittLand

Vädret kan inte bestämma sig så det är hopplöst att klä barnen rätt på morgonen. #DetHärÄrMittLand

Uppdaterat 15:30: Alltid kul att inspirera någon – så fler #DetHärÄrMITTLand finns hos Häxan Mexan (Maria) här.

Några av mina personliga favoriter (och det finns länkar med hos Maria om man vill läsa mer:

feminister fotar skrevande män i kollektivtrafiken #det här är MITT land..#

Hälso/sjukvminist. nöjd! panikscener vid svininflvaccin. #der här är MITT land..#

dokusåpa”nyheter” är headlines i dagspress #det här är mitt land#