Etiketter

, ,

I går lyckades jag lyssna igenom hela debatten på Late Night för att själv skapa mig en uppfattning om det hela. Tanken var väl att skriva en analys om det hela sen – men eftersom Catta redan gjort det så bra så lägger jag in mina kommentarer och hänvisar till Cattas inlägg med ”what she said!”.

grav13

Lite kommentarer då så här i efterhand. Minnet är lite lustigt. Saker kan förändras. En gång så spelade min son in ett radioprogrram på en mässa och det skulle sedan bli en skiva som skulle skickas ut till alla barnen. Men av olika anledningar så blev det ingenting av med detta. Jag var ledsen över detta då han hade sagt något så härligt om att det bästa ljudet var lillebrors skratt. Han var vid tillfället 4 år och lillebror var något halvår. Inte förrän sonen var 8 år så fick jag äntligen inspelningen och döm om min förvåning när han inte säger något om lillebrors skratt – utan bara säger ”skratt” som det finaste ljudet. Fortfarande tycker jag det var gulligt sagt, men hur hade jag kunnat ändra detta så kapitalt? Och när gjorde jag det?

På något sätt så kan man i hjärnan lagra information men det behöver inte vara orden som sagts – utan den tolkning som man själv lagt in i det som sagts, och därmed kan det bli värre än det är, eller bättre ibland med 🙂

Jag skulle därför vilja höra vad Mymlan tänker idag, efter att lyssnat på inspelningen. Var det verkligen så illa? Så här efter att allt har tröskat fram och tillbaka i tidningar, twitter, bloggar. Känns det fortfarande som rätt beslut?

Jag reagerade också som jag skriver på twitter på att Janne inte tittade på Maria S när hon försökte svara. Är det härskarteknik? Är detta något han gör för att Maria är kvinna? Jag tänker på en konferens jag var på för inte så länge sedan. Vi skulle då ha ett gruppmöte. I vår grupp hade vi en mycket talför herre. Och han hade många idéer på förbättringar. Många vettiga med. Men enligt hans åsikt så var det bara hans egna idéer som var intressanta. Ingen annan fick möjlighet att yttra sig. När någon försökte säga något så skämtade han bort det så de tappade tråden. Den enda han inte lyckades tysta var mig. Jag var för övrigt den enda tjejen i gruppen. Så när han inte kunde få mig att tystna så tittade han sig ointresserat omkring under tiden jag pratade. Liksom väntande på hans tur att få en syl i vädret liksom.

Och jag insåg att det finns vissa människor som är sådana. Kvinnor som män. Som tycker att deras idéer är det viktigaste, det som behövs ventileras och alla andras är ”waste of breath”. Det säger ingenting om deras ”kvinnosyn”. Det handlade överhuvudtaget inte om att jag som kvinna pratade – utan att någon annan än fick ta plats. Och det var inte intressant. Men säga vad man vill – det är inte sexism. De behandlar alla andra människor de ser som underlägsna på samma överlägsna sätt, oavsett kön. Sådana som inte har samma upphöjda ställning, som är yngre, inte har samma erferenhet etc.

Kanske tycker Mymlan m fl att det var bortkastad tid att höra om hot som Robban Ashbergs barn fått utstå. Bilder av deras trappuppgång som skickas till pappan. Ingen har pratat om detta utan man pratar om ”prutt TV”. Och att män försöker ta plats när kvinnor blir mest hotad. Vad skulle vara värst för mig – att någon hotar skära av mig brösten eller att man hotar mina barn? Eftersom jag skulle dö för mina barn är svaret enkelt. Men det innebär inte att jag skulle vilja ha andra hot. Men jag tycker bara inte att någon ska kunna värdera hoten och förminska hot som riktas mot min familj. Men tydligen är det ok. Ett hot mot en kvinna, framförallt då en vit mäktig mediakvinna som har tillgång till de stora tidningarna, är bra mycket värre än hot som riktas mot barn (ok, visserligen tillräckligt stora barn för att ha eget boende, men fortfarande).

Uppdaterat 10:35:

En reflektion som jag hade som jag glömde var att Janne kommenterade att han fått så mycket skit om Barnfattigdom programmet. Själv har jag (liksom Britt-Marie) sett både ris och ros om det men Janne verkade helt övertygad om att det var bara ris. Vet inte om han menade från sina journalistkollegor eller hur det var – men ibland så är det väl så att man bara ser det negativa? Det är också en diskussion om att Janne svär en hel del. Och det gör han väl om man är känslig. Men han säger inte ”jävla” om Maria Sveland, utan det är frustration om ”inte en jävla motfråga” vilket om man vill rikta mot en person blir mot andra journalister. Kan vara bra att påpeka i sammanhanget tycker jag.

Jag tycker också att Täppas fick sig en välförtjänst skrapa när han klagade på att folk gärna tog på sig offerrollen – men samtidigt klagade över hur missförstådd och vilket offer han blev när han ifrågasatte någon annans offerrroll. Dubbelmoral 🙂

Andra som komenterat inspelningen: Medborgare i Toklandet, Aktivarum,

Får väl uppdatera med länkar när feministerna har lyssnat och kommenterat – lite tomt på den sidan ännu dock.

Uppdaterat 21/3:

Juggens reflektioner
Genusdebatten
Rockis månadsbrev

Ajour skriver om ljudupptagningen – men ovanligt neutralt måste jag säga, även om man slirar lite på sanningen fortfarande:

Enligt de flesta som var där var det mest lågt, då feministiska falanger kallades fascistiska och Maria Svelands utseende kommenterades på scenen. Till sist fick två journalister nog och avbröt debatten med frågor om det verkligen var okej att bete sig som de gjorde.

Debatten har kallats ”gubbslemsdebatten”, efter att Täppas Fogelberg först kallade sig själv gubbslem och en av de journalister som sedan avbröt debatten återanvände begreppet.

Som de flesta vet så ligger bland annat Sofia Mirjamsdotter/Mymlan bakom Ajour och man skriver ”två journalister”. Man hävdade också med bestämdhet att JJ kallade feminism fascism – men i Emanuel Karlstens tappning så kritiserade man att falanger kallades det. Intressant hur sanningen kan förändras. Dessutom. Kan man säga att kommentarer om smycken är diskussion om utseende? Jag skulle nog säga att man kunde förtydliga detta lite mer om man nu vill framstå som man är intresserad av sanningen.

Väntar fortfarande på lite mer uttalande från @Mymlan på bloggen och twitter men än så länge är det bara spridda diskussioner på twitter jag hittat.

twitter