Mycket om skolan nu. Är det någon som egentligen är förvånad över resultatet? Och att man skyller på fria skolvalet som Sirén genast gör känns väl sådär. Har själv ställt mig i kö till en friskola. Närmare bestämt Engelska skolan.

Så svenska skolan och skolverket tycker att det kan vara bra att ha mobiltelefoner på lektionen om det inte stör lektionen. Om det inte stör. Eh. Vilken planet är man på? Har de varit på ett möte med vuxna människor där folk har mobiler?? Har de sett hur vissa konstant sitter och knappar på sin telefon. Det kan vara väldigt störande och provocerande om du håller i ett möte och någon gör det – och jag lovar att hur fokuserad du än tror du kan vara med ett halft öra så fungerar det inte. Jag har själv när jag suttit lite dold läst tweets eller facebook eller kört en omgång Candy Crush. Och plötsligt hör man någon mening som verkar intressant, men man har ingen aning om vad som sas innan. Men skolelever kommer säkerligen kunna klara detta bra. Jojomensan, lite mer Facebook och vi kommer på första plats eller något sådant.

Men som sagt, Engelska skolan. Där har de en låda vid ingången i varje sal där elever får lägga undan sin telefon. Man har också regler och gränser. Min son var och tittade där och är nu eld och lågor över skolan. Att det är striktare regler tycker han bara är positivt. Jag hoppas verkligen att han kommer in till hösten. Så många fd elever (från denna skola och andra i landet) som jag har pratat med som har varit så positiv till möjligheten att faktiskt lära sig. Kan inte säga att jag hört så många som pratat positivt om sin skola annars.

Är det då Jan Björklunds fel att det går dåligt för svenska elever? Hade det blivit bättre med S kvar vid rodret? Nej, skolans förfall började med Göran Persson och när skolan kommunaliserades. Men att Jan Björklund inte har rättat på detta misstag får stå för honom – och är en del i problematiken. Och att lärare inte får vara lärare utan göra så mycket annat. Utom att sätta krav på elever. Det får man inte göra. Så stökiga elever får ingen hjälp – diagnoser till trots så finns det inget stöd – och elever som lätt tappar koncentrationen dras ner. Och vem har tid med de som verkligen vill prestera och behöver utmaningar? På sätt och vis har vi väl en likvärdig skola på sina ställe. Det är lika dåligt ställt för alla.