Etiketter

, ,

Läser hos Catta idag om att Blondinbella har mordhotats och att polisens reaktion var: ”Sluta blogga då”. Det är en väldigt enkel reaktion från polisens sida, även om det inte är helt genomtänkt på många sätt. Skulle jag få min Porsche vandaliserad flera gånger i månaden när jag parkerar den i Stenhagen så kan man kanske förstå att det sticker i ögonen på folk som inte har det så bra där – men är lösningen att jag byter till en lite mer ”ok” bil, eller att jag ska undvika området? Nästa steg är då att alla med någon sorts högrisk grej låter bli att besöka dessa områden. Utsätts man för brott så har man sig själv att skylla. Typ.

Jag kan reta mig så enormt mycket på vissa människor. Ibland kan jag läsa något som verkligen tar mig upp i spinn och jag kan tänka många tankar om författaren. Men jag försöker att undvika att skriva i en sådan affekt. Kanske hade jag väl en grumlig tanke om att skriva anonymt skulle kunna göra det möjligt att verkligen skriva exakt vad jag tycker, utan risk för repressalier. Men samtidigt så är jag inte en sådan person. Jag kan inte svära och komma med fula ord om någon utan att skämmas. Och hela tiden har jag i bakhuvudet att en person är mer än det jag ser. Sen ju mer man läser desto bättre uppfattning om personen får man ju. Och i vissa fall så retar man upp sig än mer. Men då kommer frågan, vem mår bättre av att jag sitter och spyr ut mitt hat över en person?

Kommer den personen egentligen att ta till sig min ”kritik” över detta och förändra sitt sätt? Jag menar personligen så skulle man väl känna sig mycket motiverad att förändra sitt synsätt om någon skulle säga ”hör du din övergödda jävla as, stick och brinn”? Självklart skulle jag bli sårad, men jag skulle nog tycka att det säger mer om personen än om mig. Och poängen är väl att dessa människor sällan får fram någon kritik heller. Det handlar bara om hat. Och bitterhet. Och bitterhet är något mycket destruktivt. Ofta gör det att man själv mår sämre. Frågan är hur man skulle må bättre efter något sådant? Är det när en person visar att de tagit åt sig? Triggar det då att dessa människor fortsätter?

Jag kan inte förstå människor som faktiskt sänker sig till den nivån att hota folk på olika sätt för något de skriver. Eller något de tycker. Det är väl därför jag har så mycket emot dessa S-människor som på många vis visar att SD människor i och med sina åsikter är sämre människor. Människor som i och med sina åsikter förtjänar all skit de kan få. Politiker som på något vis har missat grundpelarna i demokrati. Åsiktsfrihet och tryckfrihet. Om jag jämför vissa SD politikers bloggar som jag läst med vissa S människor på sista tiden så tycker jag nivån på SD har varit skyhögt bättre. sen finns det andra SD människor som ligger på samma knäppa nivå som dessa S-människor. Sådana som då helt klart visar att dessa S människor kan ha visst fog för sina tankar. Som denna person till exempel, å andra sidan är de snabba att göra sig av med sådana personer. Problemet är det här med generalisering. En SD person tycks vara en komplett idiot = Alla är det. SD är farliga = Alla deras tankar ska förkastas utan att man diskuterar eller tar reda på fakta. Varför är det man är så arg på SD framförallt? Jo, deras islamofobi. Visst, de flesta kan väl medge att det finns enstaka rötägg som utlöst (eller försökt utlösa) bomber. Det är ju inte bra. Men ska man döma alla muslimer efter detta? Självklart inte. Och inte ska de heller behöva reflektera eller fundera på sin kultur. Men SD ska ta ansvar för Breivik. Märkligt.

Jag var/är själv inte intresserad av att rösta på SD. Tyvärr är det ju så att partiet drar till sig vissa personer i och med stämpeln de fått – och skrämmer undan de vettiga de faktiskt kan ha då dessa inte pallar stigmatiseringen. Å andra sidan så kan jag väl säga att denna ensidiga rapporteringen när det gäller negativa saker om SD gör att jag blir mer intresserad av att försöka förstå sanningen. Till exempel när jag läser om Erik Hellborn – som vad jag kan se har förklarat sig och även om jag inte håller med honom i hans slutsats, så tycker jag att media verkligen har blåst upp detta bara för att skapa opinion mot SD. Jag tycker det är ett fult och oschysst sätt personligen.

