Etiketter

, , , ,

Jag kände mig håglös och oinspererad och visste inte riktigt vad jag skulle skriva om. Ingenting som riktigt brinner för mig just nu. Eller ja, vissa småeldar som jag inte kan formulera och därför inte kan skriva om i dagsläget. Men något att skriva om. Det känns som det varit alldeles för lång stiltje för mig.

Jag läser vissa inlägg om jämställdhet och så utan att reagera så starkt. Men så besöker jag då Monica Antonssons blogg. Den här som jag bör hålla mig undan. Men jag har smugit mig dit ibland och faktiskt upptäckt saker som faktiskt varit vettiga i hennes inlägg. Men hon har inte gjort mig besviken. Några rader in i senaste inlägget så går blodtrycket upp.

Monica väljer att hylla Maria Sveland och Gudryn Schyman – och trasha den mycket ”suspekta” Bahareh Andersson. MA sammanfattar:

Själv ska hon och hennes olyckssystrar och bröder alltså inte göra något alls! Det är Gudrun Schyman personligen som ska utrota den tusenåriga hedersproblematiken, ställa upp på alla debatter och skriva debattartiklar som passar Bahareh Andersson. Hon vill till och med att de ska bränna kyskhetsbälten tillsammans!

Nej Monica! Det är absolut inte det Bahareh på något sätt förespråkar. Hon försöker be Gudrun och co att inte motarbeta de muslimska kvinnorna. De svenska feministerna tar på sig offerrollen i alla sammanhang. De likställer hedersproblematiken med den ”mäns våld mot kvinnor”. En inställning som bara ger klirr i kassan till vissa grupper som tjänar pengar på detta. Det hjälper inte kvinnor som misshandlas av alkoholiserade män, hustrur/döttrar/söner som misshandlas i hederns namn, män som misshandlas av sin partner. Ingen blir hjälpt. Kanske vi någon gång börja titta på olika mekanismer som ligger bakom istället för mantrat ”alla män slår kvinnor”.

Det Bahareh försöker få fram är att man i Sveriges riksdag har en man Wabari. Som inte tycker att kvinnor får vistas i samma rum som en man som de inte är gift med. Som inte tycker dans ska tillåtas. Är det inte att ta Sverige tillbaka en massa herrans år? Är det inte ett problem för Monica i och med att det i nuläget inte är ”vita” som drabbas?

Och Monica tycker att Bahareh är den suspekta? Hon tycker att Bahareh ska lösa sina problem själv med sina muslimska medsystrar. Och det säger väl ganska mycket om feminismen i Sverige. I stället för den vita kränkta mannen så har vi den vita kränkta media kvinnan som bara bryr sig om sin egen klass. Och de är väl i en klass för sig inser jag. Kvinnor är bara intressanta i den mån de stämmer in i deras världsbild. Det är riktigt intressant hur man börjar mobba ut Sakine och Bahareh som suspekta högerkrafter. Kvinnor som faktiskt har levt i verkligheten. Långt ifrån Söders lattehak. De som har erfarenheter av olika kulturer på riktigt – inte den här städaren som man nedlåtit sig att prata med. Dessa människor är de nya som Åsa Linderborg och Monica ger sig på. Och plötsligt hör man ingen säga ”rasist” för när det är vita media kvinnor som kritiserar färgade kvinnor – då är det en heeelt annan sak.

Det finns ingen normalbegåvad svensk som inte stöttar de muslimska kvinnorna och männen mot hedersförtrycket. Ingen! Av det följer att inte bara Gudrun Schyman utan hela den svenska normalbefolkningen står bakom ett totalförbud av sharialagarna. Vi vill inte ha in denna pest i landet. Tvärtom. Vi kräver att de som invandrar för att leva i Sverige ska lämna dessa orättfärdiga, hedniska vansinnestraditioner bakom sig. Basta!

Och hur kräver vi detta när Gudrun är så jäkla tydlig att det inte finns något sådant specifikt fenomen? Vill återigen passa på att påminna om att man hade en konstutställning för att visa hedersvåldet i Sverige i Uppsala för inte så länge sedan. Sakine var mindre imponerad. Jag har tidigare sammanfattat lite av diskussionen om hedersvåld och hur politiker står – och även om de flesta folk inser att detta är en reell faktor så framgår inte det från politikers görande och sägande. Nu vet jag ju inte om Monica sätter ”normalbegåvad svensk” och politiker som samma sak. För om hon skiljer på dessa så kan det nog stämma att de flesta vet det – men det gör inte någon stor skillnad för de som drabbas och inte får någon hjälp.

Monica fortsätter i ösa ur sig:

Bahareh Andersson är helt enkelt ute och cyklar. Är hon alls feminist? Det undrar jag verkligen så egoistiskt och osolidariskt som hon framträder. Vill hon verkligen få bort hederproblematiken eller agerar hon bromskloss åt de extrema högerkrafterna?

Jag har aldrig fått uppfattningen av Bahareh är egoistisk och osolidarisk. Tvärtom så framstår hon så väldigt mån om andra kvinnor i hennes situation. Att jämföra med andra feminister som tycker att bränna pengar är ett bra statement. Vilket det väl var. Pengar givna av män i en grill hanterat av en man. Jepp. Kommer inte glömmas i första taget. Och hur har det hjälpt någon kvinna…? Jag menar förutom Gudrun själv då som fick en hel massa löpsedlar och artiklar.

Och Maria Sveland blir också hyllad av Monica.

Maria Sveland har analyserat kvinnohatet och kommit fram till att TV-dokumentären Könskriget var den utlösande faktorn, själva dörröppnaren till det kvinnohatet som nu flödar över oss. Från att det i början av 2000-talet var poppis att kalla sig feminist blev ordet ett av de mest avskydda någonsin över bara en natt 2005.
Vilket björntjänst hon gjorde oss, Evin Rubar.

Japp. Problemet var att Evin gjorde dokumentären. Inte att det fanns så många stolpskott som uttalade sig.

Tänk så mycket UG har ställt till med för social sekreterare genom sina program där de visat hur barn misshandlats i olika sammanhang. Det hade varit mycket bättre att de inte visar detta – för att visa sanningen gör att folk tappar förtroendet och det är deras fel då. Jag kan inte tolka Monicas logik på något annat sätt faktiskt.

Undrar om man ska tipsa Monica om att läsa Sakines ledare om dagens jämställdhet: Feminism är mer än vit medelklass

Så där ja. Nu tar jag mig en kopp kaffe och försöker få ner trycket igen.

Uppdaterat 9/3:

Har nu läst ytterliggare kommentarer hos MA och konstaterar att det finns tre kvinnor, (vita?) som verkligen inte gillar BA. Monica, Noboytoy samt Joy. M

1. Är det verkligen BA själv som skriver artiklarna – helt klart är de skrivna av hennes man anser NBT och MA hoppar genast på tåget. Liksom Joy.

Ursäkta mig?! Varför tvivlar man på att BA själv kan uttrycka sig? För att hon är kvinna? För att hon inte är infödd svenska? Eller för att hon är muslim?
Dessa människor sitter alltså på fullaste allvar och tror att denna kvinna som har hjälpt så många offer inte kan tänka själv.
2. Varför ska Reinfeldt bry sig om balkongflickorna frågar sig MA apropå en annan artikel från Newsmill av BA:

Är det alltså Reinfeldts fel att muslimerna (ursäkta om det är fel ord) tvingar sina döttrar att begå självmord genom att kasta sig från balkonger för att släkten hemma i någon by i tjottaheiti har fått för sig det? Det är horibelt. Dylikt beteende är så primitivt att vi i den civiliserade världen inte ens kan tänka oss något dylikt. Hederstänket finns inte i vårt land. Det är brottsligt. Nu har det kommit hit illegalt med invandringen och det är för jävligt.

Till att börja med så frågar BA varför det är olika jämställdhet och frihet som gäller för de invandrade flickorna. Varför får man ha friskolor där det kommer varningar på varningar om missförhållande och moderaterna tar in rektorn i riksdagen. Det blir då för mig verkliget relevant att fråga sig hur han vill lösa problemet. För mig känns det som lösningen är att skapa samhällen sharialagar i vissa delar är vad man är på väg till. Alltså är det väldigt relevant att ställa honom till svars för vad som sker.

Det är intressant att det MA säger att hon blir ledsen över att BA tagit illa upp av vad hon skrivit som svar när BA väldigt vänligt försöker förklara sig – och sedan fortsätter på den här nivån. Den lilla ursäkten kändes verkligen som det kom från hjärtat. Verkligen.