Etiketter

, , , ,

Nu har dammen rasat och folk kan diskutera Lizas s k sanningssägande bok. Jag vet inte om folk ändå har väntat tills hon ska uttala sig för att se om hon på något vis ska bevisa att hon inte har ljugit. Eftersom så inte är fallet så börjar debatten ta vid på fler ställen än på Monicas blogg. Det var i grevens tid.

Monica har, ivrigt påhejad av de mest fanatiska fansen drivit en mer och mer förlöjligande kampanj mot Liza och hennes gelikar. Förståeligt visserligen men som jag ser det så har hon eldat upp sig till en ordentlig häxjakt, och när dammen väl brast så borde hon ha tonat ner sin attityd och nöjt sig med att rapportera en stund. Inte ge en massa buskis löpsedlar. Visst det är hennes blogg. Men någonstans har man även ett ansvar när man har blivit en offentlig person och lika lite som Liza får ägna sig åt trakasserier så får inte heller Monica göra det. Vilket hon gjort mot de som inte delar den lyriska inställningen till att allt hon har skrivit är sant.

Även de som faktiskt håller med henne (typ jag med flera) får en slänga av hennes slev när hon kritiseras och vi manar henne till försiktighet i vad hon uttalar sig om. Det är hennes blogg.

Visst. Förut trodde jag att bloggen var någon debattforum, använt för att diskutera Gömda kontra hennes bok. Jag trodde det var ett marknadsförings verktyg. Nu är det hennes lekplats. 

Håll dig till din lekplats Monica. Jag har noterat att hon inte har svarat på någon annans blogg när hon har hängt ut dem som förtalare, utvisat dem, eller tagit åt sig som mordhotad.

Varför väljer hon bara att svara i sin blogg? Kanske hon skulle försöka diskutera på ett bättre sätt på deras ”turf” så kanske hon lär sig något. Hon är välkommen att diskutera med mig och försöka få mig över på hennes sida – igen.

Men som saken är nu. Monica Antonsson och Liza Marklunds fokus är båda att sälja sina böcker och göra sig namn. Till vilket pris som helst.